Lost&Found: pop-up store gevonden voorwerpen NS

Activatiebureau Kumpany heeft in het kader van duurzaamheid voor de NS het Lost&Found project bedacht. Een tijdelijke expositie en pop-up store van gevonden voorwerpen uit de trein.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vanaf vandaag zullen drie dagen achtereen de meest opmerkelijke gevonden voorwerpen met hun verhaal tentoongesteld worden. Bijvoorbeeld items als een kunstbeen, een eerstecommuniejurkje uit de jaren’50 en een koffer vol nepgeld. Daarnaast is er een pop-up store waar gevonden voorwerpen verkocht worden die een tweede leven hebben kregen. De opbrengst hiervan gaat naar een goede doel.

De NS benaderde vorig jaar Kumpany om in het kader van duurzaamheid een project rondom gevonden voorwerpen te bedenken. Creative director/partner Ingrid Mesman: ‘Voor dit project hebben we goed nagedacht hoe we op een leuke en toegankelijke manier iets konden doen wat voor reizigers tot de verbeelding spreekt. Je moet echt met iets ludieks aankomen, want de tendens is helaas gewoon dat het begrip “duurzaamheid” niet meer binnenkomt. Groene stroom bijvoorbeeld, zegt weinig mensen iets. Je denkt dat je goed doet met groene stroom en dan lees je in de krant ineens dat het toch hetzelfde is, en eigenlijk ‘grijze stroom’ is. Zo raak je als consument toch het spoor bijster en word je achterdochtig.’

Gevonden voorwerpen
De NS zit per jaar met 80.000 gevonden voorwerpen uit de treinen en stations die bij Bureau Gevonden Voorwerpen terecht komen. Hiervan komt 45 procent terug bij de eigenaar. Het niet opgehaalde deel blijft drie maanden in depot en wordt daarna opgekocht of gerecycled. Hiermee wil de NS tegengaan dat deze producten op de normale afvalberg komen en het milieu belasten.

Mesman: ‘Voor het Lost & Found project hebben we studenten van onder andere Academie Artemis benaderd om in een week tijd met een door ons aangeleverd moodboard met de gevonden voorwerpen aan de slag te gaan om bijzondere “one of a kind” cadeaus te maken. Wanten gemaakt van leren tassen bijvoorbeeld en knuffelbeesten van gevonden slaapzakken. Ieder verkocht item bevat een lost & found label.  Daarop staat waarvan het item gemaakt is en door wie.’ De opbrengst gaat naar stichting Natuur & Milieu.

Met Lost & Found laten we een kant zien van de NS die mensen bindt, die kant van NS zie je te weinig terug in bijvoorbeeld media.. Ik heb voor een aantal ludieke gevonden rariteiten, korte teksten geschreven, zoals: “Waarom ben je niet opgehaald?” Of: “Ben je soms bij de musical afgewezen?” We hadden voor dit project heel beperkte middelen en geen budget om te blazen in de media. Er is geadverteerd in Metro en Spits. Verder krijgen we veel media-aandacht van de landelijke pers. Om verder de aandacht te krijgen van reizigers hebben we op Amsterdam CS “Walking billboards” ingezet’, zegt Mesman.

Lost & Found pop up store en Expo is van donderdag 12 tot en met 14 december op spoor 2 op station Amsterdam Centraal.  Het is geopend van 11.00 tot 19.00 uur.

Zie ook de .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie