Master Digital Design (HvA) is officieel begonnen

De opleiding gaat van start met vijf merkpartners en negen digital design-bureaus.

Foto: Mirabeau

De masteropleiding Digital Design aan de Hogeschool van Amsterdam begint deze week. Het internationale programma begint met een groep van 24 studenten, waarvan de helft uit het buitenland komt.

Samenwerking met het bedrijfsleven
Deze internationale master richt zich op talentvolle digital designers uit de hele wereld die zich binnen hun vakgebied willen ontwikkelen tot specialisten. Programmaleider Ben Schouten vertelt dat de samenwerking met het bedrijfsleven het meest bijzondere is aan de nieuwe opleiding.

Schouten: 'De student staat met één been in de praktijk. We willen de designers opleiden en een netwerk bieden.'

Sociaal-economische innovatie
De studenten onderzoeken en ontwerpen in de praktijk voor sociaal-economische innovatie. Vijf bedrijven zijn 'key partner' van de master: het Wereld Natuur Fonds (WNF), VodafoneZiggo, de ANWB, Informaat en DigitasLBi gaan een actieve rol spelen. Ze geven bijvoorbeeld praktijkopdrachten waarbij studenten een oplossing moeten zoeken voor ontwerpproblemen uit de praktijk. Verder begeleiden de bedrijven ze tijdens het ontwerpproces.

Opdracht voor het WNF
Het WNF heeft bijvoorbeeld twee vraagstukken bedacht voor de studenten. Jalbert Kuijper, chief Marketing, Fundraising & Development: 'Aan de ene kant willen we graag ideeën over de manier waarop we als natuurorganisatie meer de verbinding kunnen maken met het bedrijfsleven. Aan de andere kant willen we, via alle digitale kanalen, iedere Nederlander met een hart voor natuur meer betrekken bij het WNF en bewust laten worden van zijn eigen rol.'

Digital design-bureaus
Het initatief voor de masteropleiding komt van negen digital design-bureaus: Achtung!, DDB & Tribal Amsterdam, FHV BBDO, Fabrique, MediaMonks, Mirabeau, Momkai, TamTam en Woedend!. Zij hebben ook meegewerkt aan de invulling van het studieprogramma. Lees meer in dit interview met coördinator Matthijs Leendertse en Victor Knaap van MediaMonks. Het programma start anderhalf jaar later dan de partners hadden gehoopt. Volgens Schouten komt dat door de accreditatieprocedure, die duurt altijd zo'n drie jaar.

Lees meer op de website.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie