Premium

Nederland wint 15 Pencils bij D&AD Awards 2017

J. Walter Thompson Amsterdam valt vijf keer in de prijzen met ‘The Next Rembrandt’.

In Londen werden gisteravond de D&AD Pencils uitgereikt ter viering van de ‘grootste creatieve uitschieters’ van het afgelopen jaar.

Clemenger BBDO Melbourne bleek de grote winnaar met in totaal 13 Pencils, waaronder één Black Pencil, vijf Yellow Pencils, twee Graphite Pencils en één Wood Pencil voor hun 'Meet Graham' campagne. 

Studio Sutherl& was dit jaar het meest bekroonde design bureau, met 8 Pencils overall – waaronder twee Yellow.

Hoofdprijzen

Vijf campagnes ontvingen dit jaar een ‘Black Pencil’, de hoogste D&AD-erkenning voor naar eigen zeggen ‘groundbreaking work’. Naast de hierboven genoemde campagne ‘Meet Graham’ van Clemenger BBDO, zijn dit:

  • We’re the Superhumans’ van 4Creative, voor Channel 4/Paralympics (Film Advertising) – Groot-Brittannië
  • ‘We’re the Superhumans’ van Blink, voor Channel 4/Paralympics (Film Advertising Craft) – Groot-Brittannië 
  • The Swedish Number’ van INGO Stockholm, voor The Swedish Tourist Association (Direct) - Zweden
  • DOT. The first Braille Smartwatch’ van Serviceplan/Serviceplan Korea voor Dot Incorporation (Digital Design) – Duitsland

Vorig jaar werden er slechts twee Black Pencils uitgereikt.

Oranje boven

De Nederlandse bureaus scoorden flink meer Pencils dan vorig jaar (vijftien tegenover zeven in 2016), waarbij wel moet worden opgemerkt dat een derde van de pencils (vijf) wordt toegekend voor The Next Rembrand. Vermeldenswaard is bovendien dat Nederland dit jaar liefst twee Yellow Pencils (gouden) in de wacht sleept en vijf Graphite (zilveren) awards.

Een overzicht van de Nederlandse winnaars:

Yellow Pencil:

Categorie: Digital Marketing
The Next Rembrandt
Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam
Klant: ING Nederland

Categorie: Graphic Design
Zaans Medical Center
Bureau: Silo
Klant: Mecanoo Architecten/Zaans Medical Center

Graphite Pencil:

Categorie: Outdoor advertising
‘Make love, not walls’
Bureau: Anomaly
Klant: Diesel

Categorie: Direct
The Next Rembrandt
Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam
Klant: ING

Categorie: Digital Design
The Next Rembrandt
Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam
Klant: ING

Categorie: Magazine & Newspaper design
MacGuffin Magazine
Bureau: MacGuffin
Klant: MacGuffin

Categorie: Spatial & Experiential Design
Windlicht
Bureau: Studio Roosegaarde
Klant: KPN

Wooden Pencil:

Categorie: Digital Marketing
UNICEF | The Shared Story of Harry and Ahmed
Bureau: 180 Amsterdam
Klant: Unicef

Categorie: Branded Content & Entertainment
Ode to Lesvos
Bureau: Anomaly
Klant: Johnnie Walker

Categorie: Film Advertising Crafts
Merry Christmas from Syria
Bureau: Duval Guillaume
Klant: Rode Kruis

Categorie: Film Advertising Crafts
Klarna
Bureau: Glassworks
Klant: Klarna

Categorie: Book design
Parliament
Bureau: Haller Brun
Klant: XML

Categorie: Digital Marketing
The Next Rembrandt
Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam
Klant: ING

Categorie: Graphic Design
The Next Rembrandt
Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam
Klant: ING

Categorie: Film Advertising Crafts
What are girls made off?
Bureau: Wieden + Kennedy Amsterdam
Klant: Nike

Zie hier voor een overzicht van alle prijswinnaars

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie