Nederlander lijkt toch warm te lopen voor de smartwatch

30% van de Nederlandse consumenten verwacht binnen twee jaar een slim horloge aan te schaffen

Dat blijkt uit onderzoek van , leverancier van een totaaloplossing voor CMS, e-commerce en online marketing. Het aantal eigenaars is weliswaar klein, maar Kentico ziet dit sterk toenemen. Meer dan 30% van de Nederlanders verwacht binnen nu en twee jaar een smartwatch aan te schaffen, terwijl 50% binnen vijf jaar tot aanschaf denkt over te gaan.

Daarnaast is er een flink aantal consumenten geïnteresseerd in het product. 53% geeft aan een smartwatch graag een week te willen testen, en 41,5% staat open voor het gebruik van een smartwatch. Iets meer dan 5% zegt al in het bezit te zijn van een smartwatch. &;Er is dus een behoorlijk potentieel van smartwatch-kopers,&; zegt Bart Omlo, manager Benelux bij Kentico,
 

Smartwatch en marketing
De respondenten zijn kritisch over de inzet van de smartwatch voor marketingdoeleinden. Slechts 8,9% is bereid advertenties te ontvangen, ongeacht de afzender. 17,9% wil advertenties ontvangen, mits ze toestemming geven. En 7,1% wil wel advertenties ontvangen mits de adverteerder zich dichtbij de adverteerder bevindt (locatiegebaseerd adverteren).

Het overgrote deel van de respondenten, 48,2%, geeft aan liever geen advertenties te ontvangen en 17,9% zou advertenties het liefst selectief blokkeren.

Toch verwacht Kentico dat de smartwatch de komende jaren een interessante marketingkanaal gaat worden. In het bijzonder wijzen de onderzoekers op de toepassingenvan de smartwatch in combinatie met locatiegebaseerde marketing, als mobiele portemonnee en voor het verzamelen van gegevens voor marketingdoeleinden.

Omlo verwacht dat de smartwatch binnen twee jaar een rol van betekenins gaat spelen voor marketeers. &;In Duitsland is 20% van de respondenten bereid advertenties te accepteren ongeacht de zender en in de VS is dit 18,9%.  Ik verwacht dat mensen meer ontvankelijk zijn voor advertenties naamate de adoptie van smartwatches toeneemt.&;

Smartwatch en communicatie
Gevraagd welke functies van de smartwatch de consument aanspreken, geeft deze aan dat het vooral gaat om communicatie. Versturen en ontvangen van tekstberichten is voor 64,3% van de respondenten de belangrijkste functie, gevolgd door &;bellen en gebeld worden&; (33,9%). Ook het ontvangen van routeinformatie en navigatie wordt als interessant ervaeren (32,1%).

Verder blijkt dat de smartwatch vooral wordt gezien als een privé apparaat. 83% van de Nederlanders beschouwt de smartwatch als een consumenten device. 17% verwacht deze ook zakelijk te gebruiken.

Kentico’s Globals smartwatch Survey, een wereldwijd onderzoek naar de adoptie en verwachtingen op het gebied van smartwatches, is de laatste publicatie van Kentico’s Digital Experience research serie. Het onderzoek is in december 2015 uitgevoerd en is gebaseerd op de ervaringen van meer dan 1.000 respondenten. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie