Premium

Nederlands-Belgische tak Sanoma verbetert winstgevendheid

De organische netto-omzet steeg met 2,6 procent.

Dat maakte Sanoma ceo Susan Duinhoven vanochtend bekend. Ze is te spreken over de operationele performance van Media BeNe, ofwel de tak in België en Nederland. Specifiek in print en online is Sanoma hier volgens Duinhoven op de goede weg.
Televisie (SBS Broadcasting) was een moeilijker verhaal door de negatieve ontwikkeling rond de lineaire kijktijd in het tweede kwartaal.

De gestegen organische netto-omzet van 2,6 procent betekende een operationele winst van bijna 30 miljoen euro. De gerapporteerde netto-omzet daalde in het tweede kwartaal weliswaar tot 202,6 miljoen euro (2015: 216) maar dit was voornamelijk het gevolg van de verkoop van tijdschrifttitels in België. De operationele winst voor aftrek rente en belasting (ebit) was 29,6 miljoen euro (in 2015 nog 27,1). Dat kwam niet alleen door de verbeterde prestaties binnen de Nederlandse print- en online tak, maar ook door kostenbesparingen.

De omzet van Sanoma/SBS uit non-print groeide met 4,9 procent naar 99 miljoen euro. Volgens Sanoma blijft de videostrategie bij SBS voor groei zorgen/ Sanoma/SBS nam in het voorjaar Scoupy en Kortingisleuk.nl over in yet kader van de marketing data solutions strategie.

Sanoma internationaal
Overall doet Sanoma het beter vergelijking met het eerste halfjaar 2015. De ebit kwam uit op 88,8 miljoen euro. Dat was in dezelfde periode vorig jaar nog 29,6 miljoen. De netto omzet daalde wel en kwam uit op 802,9 miljoen (was 848,9 miljoen). Het bedrijfsresultaat was 144,7 miljoen (-1,8).

Sanoma meldde vorige week de verwachtingen voor 2016 te hebben opgeschroefd dankzij verbeterde operationele resultaten bij de Finse media-activiteiten. De omzetontwikkeling aangepast voor structurele veranderingen zal volgens Sanoma verbeteren vergeleken met 2015, toen sprake was van een daling met 3,4 procent. De verwachte ebit ligt rond de 9 procent, waar eerder nog van zo&;n 7 procent werd uitgegaan.

Foto: ANP

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie