Nep-kerstcommercial voor John Lewis gaat viraal

Half miljoen mensen zien een schoolproject aan voor de echte video

Warenhuisketen John Lewis is wereldwijd beroemd om zijn , die traditiegetrouw in november online verschijnen. Sinds vorige week speculeren mensen op sociale media over de video van 2016. Wie maakt hem (Adam & Eve/DDB met Dougal Wilson), welke muziek gaan we horen (Vaults covert One Day I’ll Fly Away) en het belangrijkste: wanneer komt hij online (waarschijnlijk op 10 november)?

Ontdekking

Fans gingen los op Twitter toen iemand afgelopen vrijdag het filmpje ‘’ op Youtube ontdekte. De video past precies in de lijn van de bekende kerstreclames: een ontroerend verhaal, schattige animaties en de muziek is de cover van een hartverwarmende klassieker (Follow You Follow Me van Genesis, gecoverd door Vapor ft Adaline).

Nep

De video werd volop gedeeld en is dit weekend bijna een half miljoen keer bekeken, maar hij is nep. Oplettende kijkers ontdekten dat het filmpje al in juni was geüpload door ‘njcreative’, een Britse student. Zijn echte naam is Nick Jablonka en hij maakte het filmpje als opdracht voor school.

Reactie

Toen hij merkte dat zijn filmpje een viraal ging, schreef hij een update onder de video. Hierin legt Jablonka uit dat het geen echte John Lewis advertentie is:

‘Ik moest een essay schrijven voor school en koos de succesvolle marketingcampagnes van John Lewis als onderwerp’, vertelt hij uit. ‘Bij het essay moest ik ook een product maken. Dit filmpje was een poging tot een advertentie in de stijl van John Lewis.’

Goed gelukt

Dat is goed gelukt. Onder zijn filmpje staan inmiddels honderden reacties: &;Briljant&;, &;superb&;, &;wat een talent&; en &;John Lewis zou deze echt moeten gebruiken dit jaar&;. Sommige mensen vinden dat het bedrijf de eerstejaarsstudent een baan moet aanbieden. 

&;Ik had te weinig tijd&;

Jablonka is zelf niet tevreden over het resultaat. ‘Ik ben dankbaar voor de reacties, maar ik denk zelf dat het beter had gekund. Ik heb het filmpje in slechts twee weken gemaakt. Ik had te weinig tijd om de animatie te renderen, dus ik moest een hoop opofferen om op tijd klaar te zijn. Er is bijvoorbeeld bijna geen schaduw en ik moest een aantal scènes schrappen.’

Niet de bedoeling

‘Het was niet mijn bedoeling om verwarring te zaaien’, legt hij uit. ‘Voor de duidelijkheid: ik heb niets te maken met John Lewis of hun productiemaatschappij. Dit video is niets meer dan een demonstratie van mijn werk.’

De warenhuisketen is trouwens ook enthousiast over het filmpje. Een woordvoerder zegt tegen : &;Nick heeft duidelijk veel talent, we willen hem graag uitnodigen om langs te komen.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie