Premium

NPO bespaart nauwelijks door afstoten Champions League

Geen Champions League meer bij de NOS vanaf de tweede helft van volgend jaar. De publieke omroep bespaart daarmee miljoenen euro’s. Maar het verliest ook tv-marktaandeel én miljoenen aan reclame-inkomsten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

NOS-baas Jan de Jong liet weten dat zijn omroep niet heeft meegeboden op de Champions League rechten en het toernooi vanaf de zomer van 2015 dus niet meer te zien is op de publieke zender NPO3. Dat de NOS niet heeft geboden, heeft alles te maken met de bezuinigingen die door het kabinet Rutte I en II zijn opgelegd.

De Jong zei het extra jammer te vinden vanaf volgend jaar het voetbaltoernooi voor de grootste Europese clubs niet meer te kunnen uitzenden, omdat de Champions League &;voor een uniek bereik onder jongeren&; zou zorgen.

En dat is nu juist het probleem bij NPO3. De zender heeft het al een tijd behoorlijk zwaar, zeker nu De Wereld Draait Door in januari van dit jaar werd overgeheveld naar NPO1. De derde publieke zender worstelt met het naar zich toetrekken van de jonge kijker en moet het vanaf eind juli/begin augustus (voorrondes) tot en met eind mei (finale) daarom vooral hebben van de Champions League.

Marktaandeel
Volgens berekeningen van Havas Media heeft de Champions League programmering nu op de doelgroepen 13+ en 25-54 jaar respectievelijk 18,9% en 16,7% kijktijdaandeel*. Het zenderaandeel NPO3 zal zonder CL-uitzendingen 14.5% lager zijn (13+), mogelijke doorkijkeffecten buiten beschouwing gelaten.

Besparing
Hoeveel de NOS en daarmee de NPO vanaf volgend seizoen besparen, is niet helemaal duidelijk. We weten dat in 2006 26 miljoen euro werd neergelegd voor de rechten van de Champions League over enkele jaren. Daarna heeft de NOS het cijfer niet meer gecommuniceerd. Het is wel duidelijk dat voor de periode 2011-2014 minder is betaald, omdat er toen al is gesneden in het voetbalbudget, maar het bedrag zou zeker meer zijn dan 10 miljoen euro.

Reclame-inkomsten
Daar tegenover staat het toch forse verlies aan reclame-inkomsten. Volgens inschattingen van Havas Media liggen de totale inkomsten uit spot nu tussen de 7,5 en 10 miljoen euro (zie tabel).

De publieke omroep moet enerzijds flink bezuinigen en aan de andere kant naar andere bronnen van inkomsten zoeken. Het is duidelijk dat zeker NPO3 vanaf komend najaar voor een paar grote uitdagingen staat.

*periode 27 november 2013 t/m 26 november 2014//18.00-24.00uur/Bron: SKO-Advantedge

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie