Nrc.next wordt vernieuwd en wil strijd in de ochtend aan

De nieuwe pay-off van NRC is: 'Waar is jouw mening op gebaseerd?'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat maakte NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch zojuist bekend  in zijn keynote in Theater Amsterdam. Hij vertelde over de rol die NRC voor zichzelf ziet in een wereld met steeds meer nieuws en steeds minder journalistiek. 

Vandermeersch: &;De lezer vindt nrc.next een creatieve krant, maar over bepaalde thema&;s kan men niet meepraten, bleek uit onderzoek. Daarom willen we een nieuwe krant maken. We pakken het nieuws en gaan er iets mee doen. We gaan het podium groter maken. Het wordt en print en digitaal. Maar we willen met next in print in de ochtend ook meer de strijd aangaan met andere kranten.&;

Het tweede katern van nrc.next is vernieuwd en heet 2. Daarin staan &;de wereld en jezelf&; centraal. Op woensdag komt er een derde katern bij. De voorpagina houdt &;het eigenwijze&;.

De vernieuwde next verschijnt morgen.

Online
Bijna een kwart van de betalende lezers van NRC leest digitaal, zegt Vandermeersch. Komende dinsdag gaat de vernieuwde site live. Met de site heeft NRC hoge ambities: de beste journalistieke site van Nederland maken, waarop naast het belangrijkste nieuws alle NRC-journalistiek helder, toegankelijk en overzichtelijk wordt gepresenteerd. Met analyses en scherpe commentaren, met tegendraadse columns, met opmerkelijke opiniestukken maar ook met video’s, geluidsfragmenten, interactieve infographics, originele documenten, animaties en archiefstukken. 

De toegang tot de site is betaald, &;omdat kwaliteitsjournalistiek geld kost&;. De lezer die nog geen abonnee is, krijgt de eerste paar stukken per maand van het huis. Daarna wordt hij uitgenodigd abonnee te worden.

Pay-off
Over de nieuwe pay-off  ‘Waar is jouw mening op gebaseerd?’: &;Al in 1970 heeft NRC in de Beginselen geschreven voor wie de krant wordt gemaakt.  Daarbij richt NRC zich tot een publiek dat bereid is om na te denken, dat we geen meningen willen opdringen, dat we met vraagtekens willen confronteren die de lezers tot nadenken zullen prikkelen, waarbij we hen kennis laten maken met maatschappelijke stromingen en gebeurtenissen waarmee zij het misschien helemaal niet eens zijn. NRC kan het 45 jaar later niet beter formuleren in de nieuwe pay off:  Waar is jouw mening op gebaseerd?.&;

Begin dit jaar zei Vandermeersch al tegen Adformatie dat eigenaar Mediahuis van plan was .

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie