Premium

NU.nl, Telegraaf en AD hebben grootste bereik onder decision makers

Stichting DMS maakt het crossmediale bereik onder beslissers bekend me de Decision Makers Survey 2016.

Stichting DMS komt jaarlijks met de Decision Makers Survey. Vanmorgen werden de resultaten van het onderzoek van dit jaar bekendgemaakt.

Printgebruik stabieler
Ook onder de beslissers neemt uiteraard het gebruik van digitale kanalen toe. Maar opmerkelijk is dat het gebruik van zakelijke printtitels veel stabieler is dan onder consumenten. In vergelijking met twee jaar geleden zien we dat het gemiddelde bereik van papieren titels nu 7 procent is, vergeleken met 8 procent toen. Het gemiddeld bereik van digitale replica’s stijgt – waardoor het totale titelbereik constant blijft en binnen de groot zakelijke markt (beslissers in vestigingen met 100+ werknemers) zelfs met index 120. Zakelijke mediamerken zenden ook meer digitale nieuwsbrieven en die worden beter worden gelezen dan in 2014.

Gemiddeld bereik verschilt sterk tussen doelgroepen
De drie grootste mediamerken - NU.nl, De Telegraaf en AD - in deze doelgroep zijn weliswaar in alle doelgroepen sterk, maar de onderlinge verhoudingen tussen merken laten grote verschillen zien rond vestigingsgroottes, branches en functies. Maar ook voor welke gebieden men eind- of mede verantwoordelijk is.

Voor print titels is gemiddeld bereik gedefinieerd als bereik van een gemiddelde editie. Voor digitale kanalen, radio- of tv zenders spreekt DMS 2016 over weekbereik.

**Merkbereik is het netto bereik van alle gemeten kanalen van een mediamerk
***Titelbereik is de currency van DMS: het netto bereik van papieren + digitale editie, of de zender/ website

Sociale media
Het gebruik van Facebook en Google+ is in de afgelopen twee jaar gestegen. Ook Instagram heeft al een penetratie van 18 procent in de zakelijke doelgroep, en YouTube wordt door 28 procent van de doelgroep gebruikt. Maar al deze sociale kanalen worden vooral voor privédoeleinden gebruikt.

Het onderzoek
De Decision Makers Survey 2016 is uitgevoerd in twee meetgolven, in het najaar van 2015 en april/mei van 2016 door onderzoeksbureau DVJ Insights. Het onderzoek is representatief voor zakelijke beslissers in bedrijven met twee of meer medewerkers in Nederland: 498.876 algemene directeuren, financiële directeuren en eindverantwoordelijken voor inkoop, verkoop, marketing, personeelszaken en automatisering in het bedrijfsleven en de semi-overheid. 

Voor het onderzoek zijn 2.577 decision makers ondervraagd over het gebruik van 18 mediamerken. Van deze merken zijn 149 kanalen gemeten: papieren dagbladen en tijdschriften, digitale versies, websites, apps, digitale nieuwsbrieven, social media kanalen (LinkedIn, Facebook, Twitter), specials (op papier en als digitale versie), radiozenders, tv-zenders en evenementen.  De merkcentrale bereiksmeting maakt het mogelijk om de totale footprint van een merk te analyseren: is er overlap tussen de kanalen van een merk of gebruiken decision makers uitsluitend een enkel kanaal. 

Meer informatie op 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie