Merk & Strategie

Old Amsterdam verslikt zich in 'Black Bastard BBQ'

Redactie | 24 juli 2015, 11:25

Het kaasmerk slikt benaming ‘Black Bastard BBQ’ in na beschuldiging van racisme op Amsterdam Ad Blog.

‘Black Bastard Barbecue in our campaign is in no way meant to be offensive,’ reageerde Old Amsterdam in eerste instantie op onderstaande in het Engels gepubliceerde tekst op : ‘We chose this barbecue for its capacity and not for its name. We didn’t create the barbecue nor its name. Of course, we recognise that the name can be experienced as controversial in a certain context, but let’s be clear that we are not in any case referring to a person, but to a barbecue.’

Vandaag maakt Old Amsterdam bekend de naam Black Bastard Barbecue niet meer te gebruiken in Nederlandse communicatie-uitingen.

De blogtekst waar het mee begon:

Old Amsterdam makes very tasty old cheese. And it’s a brand that from day one understood its marketing. That is, if misleading the consumer is understanding marketing; officially the cheese is not from Amsterdam and not ‘Old’ – since the maturing process is artificially shortened. Nevertheless, it is a very popular cheese – even among the Dutch.

At the moment Old Amsterdam is running an ad in which it promotes putting its cheese on a burger. A great product ‘innovation’, since not many people use old cheese for their burger. Not much R&D budget spent on this product introduction! Except for the advertising, of course.

Speaking of the advertising. Normally we wouldn’t write about it (it’s quite a regular commercial) but Nicolette Lazarus (AD freelancing at Design Bridge at the moment) pointed us in the direction of the proposition in the tag-on: “Win a Black Bastard BBQ”.

Black Bastard is a BBQ brand that clearly took a wrong turn in the naming process. They thought: black is the colour, tough is the target; voila “Black Bastard”. The BBQ brand didn’t realise, however, that this name could be offensive outside of the Netherlands. Or, to an Anglo-Saxon expat, in this case.

Lazarus responded on Old Amsterdam’s Facebook page: “I cannot believe as a brand, or as a group of individuals, you feel it is appropriate to market or even talk about anything using the term ‘black bastard’. Do you have any idea how offensive that term is, or do you really not care? I’m guessing you’re also strong supporters of Zwarte Piet? As an expat in your country I’ve tried not to comment on your tradition. But this is equally as appalling and offensive.”

Old Amsterdam answered: “When we told Lazarus that’s it’s probably naivety rather than racism, she answered: &;Prejudice of any kind is not just conscious hate, it is a deeply ingrained and complex system that continues working to the detriment of a race, religion, sex… It manifests itself in many ways&;.”

Fair enough. A good reason for Black Bastard to change its name. Or for Old Amsterdam to next time do a joint promotion with the .

De reactie vandaag van Old Amsterdam aan Nicolette Lazarus:

"Dear Nicolette, our reply was in no way meant in a patronising way. We’ve taken notice from the fact and acknowledge that the brand name Black Bastard can be experienced as offensive. We’ve made a mistake in using this for our promotion in Holland. (…) We take your complaint very serious, as we don’t want to harm anyone with our campaigns and are extremely sorry that we’ve upset you and others. As a result we’ve chosen to take the following actions: 1) In future communication we will only talk about a barbeque and don’t mention the brand name anymore 2) In current communication we will take all measures possible to ensure that the brand name is no longer mentioned 3) We learn from our mistakes and will not do any follow-up promotions with this brand. Best regards, Team Old Amsterdam."

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (39)

Avatar

dr. no

(24 juli 2015, 15:54)
belachelijk kinderachtig gedoe van een ontzettende zure zeikdoos....iedereen boven de 80 iQ punten snapt de context, mevrouw niet....
Het had Old Amsterdam gesierd voet bij stuk te houden. Wat is de volgende...Schwarzkopf???
Avatar

Pieter

(24 juli 2015, 16:56)
Ik probeer echt uit alle macht te begrijpen hoe dit beledigend kan zijn. Maar ik snap het domweg niet.
Avatar

Marinus

(24 juli 2015, 17:06)
De naam Black Bastard leek mij vooral te komen van 'Black Angus', een bepaald type steak die van de 'Aberdeen Angus' af komt. Het is bizar dat iemand zonder enig realistisch besef van context een podium krijgt.

And a word of advice to Nicolette: think twice! Things aren't always what you think they are. Try to think outside of your own frame of reference and you might discover that the world is a whole lot lighter than you perceive it to be. No pun intended.
Avatar

Zwartdenker

(24 juli 2015, 17:11)
Ik denk dat mevrouw Lazurus beter kan oplazeren als ze toch niets wil begrijpen van een land.
Als zij dan toch bagataliseerd met haar racisme en prejudicie bullshit, dan bagataliseer ik bij deze; Nicolette, blijf lekker in je slachtoffer rol van zielige zwarte kruipen, dat gaat zeker helpen bij de verbetering van een gezellige samenlevening. Met je Zwarte Piet opmerking. Praat geen poep joh.
Wie zijn straks aan de beurt; jodenkoeken, blanke vla?
Het snelst en onterecht geagiteerde volk ter wereld; de gekleurde (zwart in jou geval ) medemens.

Groetjes van een blanke.
Avatar

Djeek

(24 juli 2015, 17:12)
Alles is racisme en daarmee is niets racisme.
Avatar

Djeek

(24 juli 2015, 17:15)
Enigszins onprettig gestoord die Nicolette Lazarus.
Avatar

Quinsy

(24 juli 2015, 17:23)
Ik zou er gewoon nog een keer overheen gaan als ik Old Amsterdam was: 'Gegarandeerd Blanke Kaas!' etc. etc. etc.
Avatar

Peter Hamelinck

(24 juli 2015, 17:27)
'Big Green Egg'?? Weet je wel hoe beledigend dit zal kunnen zijn voor het buitenaards leven op de net ontdekte planeet Gliese 832c?
Avatar

Dr. Yes

(24 juli 2015, 17:28)
Maar ik wil wél een Black Bastard BBQ. Ook in de reclame. Ik ben Nederlander die hier permament woont, geen passant met te lange tenen en een zeer korte racisme-frustratie lont (ben by the way technisch gezien ook allochtoon).
What's next? Big Green Egg moet ook zijn naam gaan wijzingen?
Avatar

ik wil een black bastard barbque

(24 juli 2015, 17:31)
ik wil verdomme een black bastard barbque.
zomer is er en ik wil wat gaan bakken!!
Avatar

Verontruste Burger

(24 juli 2015, 17:59)
Waarom wil Old Amsterdam burgers op de bbq ??
Ik maak me ernstig zorgen.
Is er al bekend welke kleur die burgers moeten hebben ?
Avatar

Roger

(24 juli 2015, 18:09)
En weer wijken we voor dat domme buitelander gebrabbel
Het is een BBQ geen ex slaaf of zwarte medemens
Avatar

Watbenjijeenraarwijf

(24 juli 2015, 18:11)
raar wijf ben jij zeg
Avatar

Simon Neate-Stidson

(24 juli 2015, 18:46)
Why do people assume that her complaint is only because it has the word 'black' in it? Ms Lazarus is not so stupid. But the term 'black bastard' is a common term of abuse aimed at black people - unlike Green Egg, or Schwarzkopf, or Black Label, or whatever. That's why it's a terrible name for a product. (Sorry dat mijn nederlands is niet goed.)
Avatar

Paul

(24 juli 2015, 19:47)
Zeik niet!
Avatar

Ben ik nou zo slim?!

(24 juli 2015, 20:00)
En jawel hoor, er is "Rumour Around The Brvand" Goed of slecht maakt dan niet uit. Allemaal bijzaak: Mission accomplished!
Avatar

Sammy

(24 juli 2015, 20:01)
please, if you are going to use English words in you product labeling, first understand the context. Use a Dutch term. zwarte klootzak seems like a good one. See how far you get with that. The term black bastard is offensive in English.
Avatar

Jorge

(24 juli 2015, 20:20)
Verwijst het merk "Old Amsterdam" niet specifiek naar deze stad als VOC-centrum van zwarte slavenhandel in de 17e eeuw? - Is dit geen racisme ten top??
Avatar

Olivier Keegel

(24 juli 2015, 20:25)
"we’ve upset you and others" What others? Na een warrig, deels bizar verhaal van één beroepsverongelijkte gaat Old Amsterdam door de knieën? Ontluisterend slap.
Avatar

Brant

(24 juli 2015, 20:58)
In English the phrase 'Black Bastard' is offensive. It's a clear use of a swear word which combined with that color is just not done. If you use English phrases know what they mean! First rule of marketing localization! What if we called a bbq 'Zwarte schoft' in Dutch? That's the equivalent.
Avatar

Frank

(24 juli 2015, 21:08)
Dus als auto merk x zijn volgende type White Basterd noemt moet ik ook in een stuip schieten als blanke??
Wat een vreemde dame die Nicolette Lazarus.
Als je enigszins bijbel vast bent ligt de verklaring in haar naam.
Avatar

Helmer Molenaar

(24 juli 2015, 21:19)
Het ergste is eigenlijk nog dat er een marketingafdeling zonder ruggengraat zit die in paniek handelt en alles terugtrekt. Bizar!
Avatar

Shorttcheese

(24 juli 2015, 21:35)
Als mevrouw Lazerus problemen heeft met de naam Black Basterd, moet ze dat bedrijf aanpakken, niet een bedrijf dat een bbq wil verloten van een bepaalde kwaliteit dat nu eenmaal deze naam heeft.
Old Amsterdam kan er niks aan doen dat die dingen Black Basterd worden genoemd.
Avatar

Donald Nolet

(24 juli 2015, 21:38)
Even dacht ik dat ik op geenstijl beland was. 'Zeik niet.'Go fuck yourself.' Wat een werkelijk bedroevend niveau, nog ongeacht het inhoudelijke aspect. En wat dat betreft ben ik het kennelijk als enige autochtone Hollandse boer volkomen eens met mevrouw Lazarus. Een product genaamd 'Zwarte klootzak' was uberhaupt nooit op de markt gekomen. Maakt niet uit of het nou een BBQ, een koekje of een stofzuiger is. Maar in het Engels zijn de regels opeens anders? Bullshit. Dat bedrijf had die BBQ's nooit zo moeten noemen en Old Amsterdam had op safe moeten spelen door met Weber in zee te gaan. Een fout durven toegeven kan trouwens even moedig zijn als ruggengraat tonen.
Avatar

Anonymous

(24 juli 2015, 21:39)
....of, als alternatief, een merk dat erkend dat zij een fout hebben gemaakt...
Avatar

Simon Neate-Stidson

(24 juli 2015, 21:42)
@Helmer: ....of, als alternatief, een merk dat erkend dat zij een fout hebben gemaakt...
Avatar

Wouter Boon

(24 juli 2015, 22:33)
Voor de redactie: Old Amsterdam answered: "When we told Lazarus etc" Dat klopt niet. "When we told Lazarus" is geen antwoord van OA. Dat is een quote uit de AAB blogpost.
Avatar

Mark Kenny

(24 juli 2015, 23:11)
It's scary how many people don't seem to get it; there's no problem with black; Black bbq's, jeans and t-shirts or black-boards or black sea or black pudding, and I think maybe even zwaarte-bastaard.nl would pass in the Netherlands. But black bastard is offensive to the English speaking world, and while http://www.theblackbastard.nl sells to the Dutch market, Old Amsterdam sells internationally. In an English speaking world where the combination of black, and bastard is really not nice. That was pointed out to Old Amsterdam who have been very quite professional in this matter, but now seem to have people posting some quite vile comments about Ms Lazarus on their facebook page.
Avatar

Rik

(24 juli 2015, 23:11)
Dat ding heet Black Bastard omdat al het vlees op die klote BBQ zwart verbrand eruit komt. Verder ben ik tegen het gebruik van allerhande Engelse termen in Nederlandse reclame en andere uitingen. Zelf Old Amsterdam vind ik fout, tenzij die uit New York komt.
Avatar

Johnnie

(25 juli 2015, 0:57)
Op deze manier wordt het mij wel heel
gemakkelijk gemaakt om rascistische gedachten op te wekken. Als een mooie oerdegelijke bbq die gaat als een teringlijer en ook nog zwart van kleur is geen Black Bastard BBQ mag heten dan kunnen we als maatschappij beter ophouden te bestaan. Tolerantie komt namelijk van 2 kanten of komt totaal niet.
Avatar

Barry

(25 juli 2015, 7:39)
So everything with the word "black" in it is racist?
Avatar

Jan

(25 juli 2015, 8:28)
Sorry dat wij Nederlanders bestaan. Ons 'zijn' is blijkbaar in de kern racistisch. Onze cultuur, onze kleur, onze kinderfeesten zowel als ons eten is in de kern uitgevonden om mensen te kwetsen... Kortom; laat deze expat opsodemieteren terug naar de USA, en neem iedereen mee die zich druk maakt over nonsens. Men blijft ons maar stigmatiseren.
Nog even en wij moeten ons schamen puur omdat wij er zijn. Aan alle racismeroepers; F*#k jullie. F*#k jullie onzinargumenten. F@#k jullie aanwezigheid hier. Ga lekker naar een ander land als het hier blijkbaar zo slecht is. Maar als men denkt dat ik mij ooit ga schamen voor mijn cultuur, afkomst of geschiedenis ; F*#k jullie. Ik ben deze onzin zo verschrikkelijk zat! Ga je druk maken over moslimterreur, milieu, of het geweldig rascismeloze leven in de Usa. Maar verveel mij niet langer.
Avatar

Paul Fraser

(25 juli 2015, 9:01)
Hey Jan Bennick. Stay classy. You may not like international people being here and commenting on what you believe is a Dutch thing, but the Amsterdam advertising scene is international, due to its success, so international people are here. And 'Black Bastard' is an English phrase which only has one connotation in English. As does your comment to Mr Neate-Stidson.
Avatar

Eva

(25 juli 2015, 9:16)
It has been posted many times already, but just incase anyone is still unclear, the context in English is offensive. With this reasoning the English version of these words should not be used. If the product was only meant to be relevant and commented on by the Dutch market and with no relation to the English interpretation, why was the name not written in Dutch? Come on people this is 2015! I can't believe there is even a discussion on this matter in such an otherwise forward thinking country.
Avatar

Persona Non Grata

(25 juli 2015, 10:43)
Everyone, including the apparently slightly retarded English speakers, know that the name Black Bastard is used in relation with a BBQ. It's in no way referring to a person with a darker skin tone. So there is no reason to choose to offended.

If they would have called it Black Monster the very same people that chose to be offended by a freaking BBQ name would be offended by its name as well.

There is a struggle going on right now most people aren't aware of. And that struggle is racist by nature. It's black versus white racism. Everything white people do now and these days is deliberately perceived as having at least a racist undertone because whites are, according to race hustlers, racist by nature. All in order to blame whites for everything that ails the black community.

This 'much to do about nothing' rowdy is part of this racist war on whites. It's cultural marxism at best. It's a black privilege at it's worst. Don't fall for it.
Avatar

Astrid Prummel

(25 juli 2015, 11:14)
Dank voor alle reacties. Omdat de verschillende standpunten inmiddels herhaaldelijk zijn geventileerd, beëindigen we deze discussie op ons platform voordat het vervelend wordt.

Gerelateerde items Old Amsterdam Black Bastard BBQ Amsterdam Ad Blog

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs