Opbrengsten TMG dalen in eerste halfjaar met 7 procent

De opbrengsten uit advertenties dalen nog steeds hard: -21 procent.

Dat blijkt uit de cijfers van Telegraaf Media Groep over de eerste zes maanden van dit jaar die vanochtend bekend zijn gemaakt.

De dalende opbrengsten zijn volgens TMG toewijsbaar aan twee ontwikkelingen. Ten eerste diverse productrationalisaties. TMG staakte de zondagbladen, het extern drukwerk als gevolg van de inkrimping van de drukkerijen, het stopte deels met de activiteiten van Dichtbij.nl en een aantal tv-producties voor derden, Ook werden de activiteiten van HMC in Utrecht en Rotterdam ingekrompen.

Genormaliseerd voor deze productrationalisaties dalen de opbrengsten met 4 procent ofwel bijna 9 miljoen. Deze daling is bijna geheel toe te schrijven aan een daling van de advertentie-inkomsten uit print. TMG zegt op onderdelen extra hard geraakt te worden door de sterke aanwezigheid in branches (zoals telecom) waar de bestedingen meer dan gemiddeld zijn gedaald.

Doordat er nauwelijks variabele kosten tegenover de lagere advertentie-inkomsten staan, vertaalt de daling zich bijna een-op-een door in een lagere EBITDA van -50 procent: van 16,2 miljoen naar 8,1 miljoen.

Abonnementen en advertenties
De opbrengst uit abonnementen daalde 2,7 procentnaar 85,5 miljoen. De losse verkoop steeg wel: met 3,8 procent naar 43,5 miljoen. Maar de advertentie-inkomsten zijn nog steeds hard aan het dalen: met -21,8 procent naar 35.5 miljoen euro. Met name Metro en De Telegraaf worden hard geraakt door besparingen en verschuivingen naar andere media binnen specifieke branches.

Digitaal en e-commerce
De daling bij de BtB digitale inkomsten (-8,5 procent naar 14 miljoen) wordt veroorzaakt door de reorganisatie bij Dichtbij.nl en het deels stoppen van de activiteiten. Gecorrigeerd hiervoor stijgen de inkomsten met 2,4 procent met name dankzij een stijging bij TMG Digital (Gaspedaal).

Ook is er een daling van de digitale inkomsten van consumenten, bestaande uit abonnee-inkomsten voor digitale toegang tot de producten. De daling van 4,1 procent naar 4,7 miljoen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een daling bij Relatieplanet als gevolg van een verlaging van de abonnementstarieven om nieuwe leden aan te trekken en door een daling bij online games. Bij De Telegraaf stijgen de inkomsten voor digitale toegang wel flink: met 23 procent, mede dankzij een stijging van het aantal digital only en combi-abonnees (print en digitaal) met 16 procent in de eerste helft van 2016.

De e-commerce omzet laat een zeer sterke stijging zien van 22,0 procent naar 11,1 miljoen. Dit is toe te schrijven aan een sterke groei bij het onderdeel Groupdeal, wat mede te danken is aan het onderbrengen van diverse digitale activiteiten in een apart onderdeel TMG Digital per 1 januari 2016. Hierdoor is volgens TMG meer focus op deze activiteiten komen te liggen.

Bedrijfslasten
De bedrijfslasten exclusief afschrijvingen, amortisaties en bijzondere waardeverminderingen daalden in de eerste helft van 2016 met 7,6 miljoen naar 198,9 miljoen. Deze daling is met name te danken aan kostenbesparingen als gevolg van doorgevoerde reorganisaties en daarmee samenhangend het stoppen van commercieel drukwerk bij de drukkerijen. 
TMG sneed onder meer flink in de personeelskosten. Die daalden met 3,6 miljoen. Dit betreft een combinatie van een daling van de lonen en salarissen als gevolg van doorgevoerde reorganisaties en een stijging van de kosten van tijdelijk personeel. 

Vooruitzichten
Voor de tweede helft van 2016 is de verwachting dat de inkomsten uit advertenties en oplagen onder druk blijven staan en dat de effecten van de kostenbesparingen de verwachte omzetdaling niet zullen compenseren. De aangekondigde organisatorische veranderingen zullen, nadat de vereiste procedures zijn doorlopen, tot een reorganisatielast leiden. 

, waarbij onder andere de radio-activiteiten zullen worden ondergebracht in een nieuw radiobedrijf, wordt naar verwachting in het derde kwartaal afgerond. TMG heeft de activiteiten van Sky Radio Group als niet-voortgezet (discontinued) aangemerkt in verband met de aangekondigde strategische samenwerking met Talpa.

Maatregelen tweede helft 2016
In de tweede helft van 2016 worden de volgende organisatorische veranderingen doorgevoerd om de kosten structureel te verlagen:
- Zoveel mogelijk centraliseren van essentiële TMG-activiteiten in Amsterdam waardoor het aantal locaties wordt verminderd;
- De activiteiten van Holland Media Combinatie (HMC) en TMG Landelijke Media (TLM) worden samengevoegd in Amsterdam: verhuizing HMC-hoofdkantoor van Alkmaar naar Amsterdam en sluiting HMC-kantoor Alkmaar;
- Heroverwegen weekbladenportfolio;
- Onderzoeken en overwegen van (out-)sourcing van (ondersteunende) niet-kernactiviteiten;
- Nieuwe competenties worden aangetrokken en ontwikkeld om de transitie naar nieuwe business-modellen te versnellen.

75 arbeidsplaatsen weg bij sales
TMG meldt verder: &;De lagere advertentie-inkomsten drukken de halfjaarcijfers. In het verlengde van eerder uitgevoerde reorganisaties zal TMG de organisatie aanpassen waardoor de vaste kosten structureel verlaagd worden. De organisatie-aanpassingen zullen van invloed zijn op het totale aantal arbeidsplaatsen bij TMG. De sales-organisatie zal worden afgestemd op de behoefte in de markt en de vaste kosten binnen dit bedrijfsonderdeel worden verlaagd en in lijn gebracht met de advertentieomzet. De herinrichting van de sales-organisatie kost naar verwachting circa 75 arbeidsplaatsen.&;

Met de nu aangekondigde organisatorische veranderingen zet TMG een eerste stap met als doelstelling om de kosten in 2018 met minstens 20 procent te verlagen (ten opzichte van 2015). De betrokken ondernemingsraden wordt vandaag gevraagd om hun advies te geven over deze voorgenomen herstructurering en de personele consequenties daarvan. De komende weken zullen de aangekondigde maatregelen specifiek worden uitgewerkt.&;

Foto: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie