Media

Parkmobile eerste lokale adverteerder Snapchat Nederland

Maarten Hafkamp, redactie | 20 april 2017, 9:30

Het Snapchat-platform is open voor geautomatiseerde Snap Ads van Nederlandse adverteerders.

In samenwerking met mobiel mediabureau wil parkeerapp onderzoeken of het sociale platform een potentiële groeimarkt biedt.

Eind december meldde Adformatie dat Snapchat om de advertentiemarkt hier (en in Scandinavië) te bedienen.

'Bereik Snapchat in Nederland niet te ontkennen'
Snapchat heeft in Nederland met ruim 2,5 miljoen gebruikers, waarvan 40 procent dagelijks gebruik maakt van de app. Hoewel het merendeel bestaat uit gebruikers tussen de 13 en 25 jaar, wint Snapchat aan populariteit onder twintigers en dertigers. Dat is interessant voor Parkmobile, zegt  marketingcommunicatiemanager Loes Meys. 'Parkmobile was zelf als één van de eerste apps aanwezig op Nederlandse smartphones. In-app advertising is een significant onderdeel van onze marketinginspanningen, waarin we voorop lopen dankzij MobPro. Het bereik van Snapchat is in Nederland niet te ontkennen en opent nieuwe deuren die het testen waard zijn.'

 

'Nog niet zo snappy and simple'
De Snap Ads worden getoond tussen de Discover verhalen, duren maximaal 10 seconden en emoji’s of stickers zijn niet toegestaan. 'Daarom is adverteren op Snapchat nog niet zo snappy and simple als het platform zelf', stelt Dominiek van Esse van MobPro. 'Deze verticale mobile video’s kunnen, net zoals ‘gewone snaps’, eenvoudig worden weggeswiped. Merken moeten dus binnen die minimale tijd hun boodschap heel concreet overbrengen die aansluit bij die Snap-context.'

Bovendien is een click-out naar een landingspagina geen standaard mogelijkheid. Van Esse: 'Dat zou marketeers niet moeten tegenhouden. Snapchat is met de high impact videoformaten een awareness kanaal puur sang. De uitkijktijd van een Snap Ad vertelt een marketeer dus meer over de impact ervan dan een click.'

Binnenkort gaat Snapchat post-swipe acties toevoegen. Adverteerders kunnen dan langere video’s, ondersteunende artikelen en een app download pagina aanbieden, zonder dat gebruikers de Snap app verlaten. Ook worden de targetingmogelijkheden fors uitgebreid. 'Snap Ad kent dus nog creatieve én strategische uitdagingen, maar dat hoort erbij als je voorop wilt lopen in deze mobile-centric wereld', zegt Van Esse.

McDonald's en Oreo
De eerste campagnes op Snapchat in Nederland waren die van Amerikaanse adverteerders Oreo en McDonald's.

Over de auteur

Maarten Hafkamp

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Snapchat Snapchat Nederland Park Mobile

Meer in channel Media

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs