Premium

P&G wil niet langer betalen voor 'beroerde media supply chain'

Het bedrijf komt met nieuwe regels waaraan bureaus moeten voldoen.

Geen respijt meer voor ‘digital’: het moet volwassen worden en actie ondernemen. Dat zei P&G’s chief brand officer Marc Pritchard 29 januari op een bijeenkomst van het IAB in Florida.

Vijfpuntenprogramma

Procter & Gamble gaat regels opstellen voor digitale mediaspelers in een vijfpuntenprogramma dat later dit jaar in werking zal treden, zo meldt AdAge.

Dit programma bevat onder andere  een grondige review van alle mediabureaucontacten, plus aanbevelingen voor het gebruik van door de industrie gestandaardiseerde metrics, fraudebescherming en derdepartijverificatie.

‘Niet betalen’

P&G zal volgens Pritchard niet voor digitale media betalen, noch aan ad tech-bedrijven, bureaus en andere aanbieders van diensten zolang zij zich niet aan de opgestelde regels houden.

Want Procter & Gamble wil niet langer tijd en geld verspillen aan een beroerde media supply chain.

‘We waarschuwen ze op tijd’, zei Pritchard. Ze hebben volgens hem ruim een jaar de tijd om orde op zaken te stellen.

Pritchard roept andere adverteerders op hetzelfde te doen.

Groei blijft achter

Waar de chief brand officer op doelt, die problemen in de media supply chain, is dat de economische groei achterblijft als men het vergelijkt met de jaarlijkse advertentie-uitgaven van 200 miljard dollar, inclusief 72 miljard dollar aan digital.

‘Iets bijzonders’

Pritchard vertelde dat P&G onlangs ‘iets bijzonders ontdekte’. En van zijn bureaus gebruikte het mediageld van P&G om eraan te verdienen, door het te parkeren en niet in te zetten. Volgens het huidige contract was dat mogelijk, tot P&G’s ongenoegen.

Het bedrijf gaat daarom dit jaar alle bureaucontracten tegen het licht houden en voorwaarden opstellen zodat het geld alleen gebruikt kan worden voor media-inzet. Alle kortingen moeten worden vermeld en het overgebleven geld moet worden teruggeven. Alle transacties moeten worden gecheckt.

Beloningsstructuur onder de loep

P&G gaat ook kijken naar de beloningsstructuur voor de mediabureaus en ervoor zorgen dat die voldoende dekkend zijn.

Toen het betreffende bureau werd gevraagd  waarom ze het P&G-geld op die manier gebruiken, werd als antwoord gegeven, dat het honorarium onvoldoende de kosten dekt.

Bron:  

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie