Premium

Praxis schrapt marketingbanen, folder geoutsourced

Er verdwijnen in totaal 35 banen bij de doe-het-zelf-keten, een deel daarvan betreft marketingfuncties.

Doe-het-zelfmarkt Praxis gaat een aantal taken op het hoofdkantoor outsourcen en ontslaat 35 mensen in Nederland en 9 in België. Dat raakt ook de marketingafdeling van Praxis omdat het maken van de folder – één van de belangrijkste traffic drivers van een diy-retailer – in de toekomst wordt uitbesteed. Op dit moment zet Praxis de hand-overfase in gang naar een externe partij. Daar geeft de retailer in een later stadium meer informatie over. Daarnaast wordt een deel van de customer service geoutsourced.

Vast en tijdelijk
Medewerkers van Praxis zijn dinsdag ingelicht over de maatregel. Uit hun reacties blijkt dat nagenoeg de gehele marketingafdeling (op twee banen na) wordt opgeheven. Maar daar is volgens Sandy Perquin, woordvoerder bij Praxis, absoluut geen sprake van. Zij zegt dat er in verband met het folderproces 5 vaste contracten zullen worden ontbonden. Over hoeveel tijdelijke banen (bijvoorbeeld jaarcontracten) teloor gaan doet Perquin geen uitspraken.

Concurrentiegevoelig
Naast de folder en de al genoemde customer service was de marketingafdeling van Praxis tot nu toe verantwoordelijk voor marktonderzoek, marketingcommunicatie (aansturen van reclamebureaus en dergelijke), eigen media c.q. contentmarketing (onder meer Eigen Huis & Tuin) en instore marketing (point-of-sale-materiaal). Hoeveel marketingbanen er in die disciplines zullen worden gehandhaafd na deze herstructurering, daar geeft Perquin – ‘wegens concurrentiegevoeligheid’ - geen openheid van zaken over.

Te complex
De bedoeling van de operatie is om ‘wijzingen in de processen door te voeren, om de complexiteit naar beneden te brengen’. Zo ontstaat volgens Perquin financiële ruimte om te investeren op andere vlakken. ‘Het geeft Praxis de ruimte om meer te investeren in de winkels, het winkelpersoneel en de verbetering van onze IT-systemen.’

In mei 2015 zei Joost de Beijer, algemeen directeur van Praxis in te willen zetten op kleine stadswinkels, &;Praxis om de Hoek&;. Op dit moment zijn er van die stadswinkels gerealiseerd. Lees het interview met De Beijer over Praxis om de Hoek (online PDF).

 

Focus aanbrengen
Praxis zegt in een statement tot de maatregelen te zijn gekomen doordat het winkellandschap in de sector de afgelopen jaren sterk is veranderd. Praxis: ‘Om voldoende concurrerend te kunnen zijn gaan we volledig terug naar focus op onze core-business: doe-het-zelf. Daar zijn we goed in en willen we nog beter in worden door onze klantenproposities verder te verbeteren. Tegelijkertijd nemen wij maatregelen om onze organisatie efficiënter in te richten om tot een lager kostenniveau te komen en de complexiteit van de organisatie te verlagen, onder meer door niet-kernprocessen te outsourcen. Zo wordt tevens de ruimte gecreëerd die nodig is voor investeringen en realiseren we een kostenstructuur voor een gezonde toekomst.’

Productgroepen afbouwen
Los van het (deels) outsourcen van het folderproces en de klantenservice worden de afdelingen Assortment en Supply Chain samengevoegd. Bovendien worden verschillende productgroepen afgebouwd die niet onder de core-business van doe-het-zelf vallen. Te denken valt volgens Perquin aan productgroepen als Auto en Fiets (zie hieronder andere productgroepen in de categorie &;Tuin & Buitenleven’.

Vacature Marketing Directeur
Overigens heeft Praxis bij Top of Minds Executive Search wel (gepubliceerd 22 november jl.). In die vacature stelt algemeen directeur van Praxis, Joost de Beijer: ‘Er is nog een wereld te winnen in het integreren van de offline aanpak en de wondere wereld van online marketing en e-commerce. En daar heb ik een nieuwe stijl Marketing Directeur voor nodig.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie