Premium

Ruud Wanck begint met ProSiebenSat.1 digitaal coöperatief platform Europese broadcasters

SNDC8 moet broadcasters, publishers en contenteigenaren een plek geven in de internationale digitale economie.

Ruud Wanck (ex-GroupM) introduceert samen met het Duitse mediaconcern ProSiebenSat.1’s Arno Otto SNDC8, een Europees platform waarin broadcasters, publishers en content owners samenwerken om digitaal een dominantere rol te gaan spelen. 

Ruud Wanck nam op 1 januari afscheid als CEO Worldwide van GroupM Connect om SNDC8 (spreek uit: Syndicate) te beginnen. Hij liep al een tijd met het idee rond. 

Concreet: doel van SNDC8 is om de grote traditionele media-spelers van Europa samen te brengen en in gezamenlijkheid internationale initiatieven (bedrijven) te ontwikkelen voor het real-time tijdperk. 

Wanck: ‘Nu ontwikkelen nog veel partijen individueel hun eigen vergelijkbare lokale digitale initiatieven. De aanloopkosten zijn daarbij hoog waarbij de schaalvoordelen beperkt zijn. En dat terwijl er in toenemende mate een concurrentiespeelveld is ontstaan met volledig globale spelers. Op lange termijn gaat dat niet werken.’

ProSiebenSat.1 terug op Nederlandse markt
Wanck kwam voor zijn idee al in vrij vroeg stadium in contact met het grootste Duitse tv-bedrijf ProSiebenSat.1. Het bestuur geloofde in zijn idee en van daaruit is ProSiebenSat.1 direct medeoprichter geworden. 

Daarbij is een aantal van de digitale initiatieven in Duitsland (waaronder smartstream.tv en glomex) onderdeel van SNDC8 geworden om deze in samenwerking met partners ook in andere landen (waaronder Nederland) te ontwikkelen. 

Daarmee keert ProSiebenSat.1 in feite terug in de Nederlandse markt, nadat het zich zes jaar geleden terugtrok van de Europese tv-markten om zich alleen nog op de Duitse business te richten. In Nederland verkocht het destijds SBS aan Sanoma. Telegraaf Media Groep verkocht in 2013 overigens zijn belang van 7 procent in ProSiebenSat.1.

Premium content, video en data
Met SNDC8 wil de Duitse marktleider weer nieuwe business ontwikkelen in Europa, maar nu in samenwerking met lokale en internationale partners en volledig gericht op digitaal. De eerste focus van SNDC8 ligt met name op het internationaal ontwikkelen van glomex en smartstream.tv. Die zijn allebei gericht op premium content en video in combinatie met data. 

Coöperatief model
Daarbij is SNDC8 (en de onderliggende bedrijven) volledig ingericht op een coöperatief model, waarbij content eigenaren, broadcaster of publishers medeaandeelhouder kunnen worden. 

Wanck ziet dat nog veel Europese partijen individueel worstelen om digitaal echt fundamentele slagen te maken. ‘De trend is dan ook om samen te gaan werken en allianties te smeden. Wij willen er met SNDC8 voor zorgen dat lokale broadcasters en uitgevers echt een plek krijgen in de internationale digitale economie.’

Lokale businesspartners
Arno Otto, voorheen Chief Digital Officer van RTL Nederland, stapte vorig jaar over naar ProSiebenSat.1 om daar de groei van de digitale advertising activiteiten te leiden. Nu ProSiebenSat.1 in zee gaat met SNDC8, komen Wanck en Otto elkaar weer tegen. In 2000 (!) schreven zij samen al het boek Internet Advertising en Marketing. Nu gaan zij vanuit een kantoor in Amsterdam Oud-Zuid SNDC8 verder vormgeven. 

Otto legt uit: ‘Ons doel is niet zozeer om de footprint van ProSiebenSat.1 zelf in Europa te vergroten, maar om juist de samenwerking met andere grote publishers en broadcasters te zoeken met de inzet van de bedrijven die in Duitsland onderdeel zijn van onze groep. 

ProSiebenSat.1 werkt bijvoorbeeld internationaal al samen met het Franse TF1 en het Italiaanse Mediaset voor het vermarkten van digitale advertising. Dat is een mooi voorbeeld. Daarnaast heeft ProSibenSat.1 recent een uitgebreide portfolio aan digitale bedrijven overgenomen die zich in Duitsland al hebben bewezen en die we via SNDC8 verder in Europa kunnen laten groeien. Het betekent dus dat lokale businesspartners óók van die succesvolle diensten op gebied van video advertising, distributie- en dataplatformen gebruik kunnen maken.’

Inkomsten verdeeld
Wanck noemt als voorbeeld glomex, een video syndicatie platform waarin contenteigenaren hun content via een exchange kunnen delen met uitgevers die op zoek zijn naar kwalitatieve videocontent. 

‘Wij verzorgen daarbij de verkoop van de reclameruimte en de inkomsten worden gedeeld met de contenteigenaar en de uitgever.’ Otto geeft een simpel voorbeeld: ‘Nu heb je als content eigenaar een video en die zet je op je eigen platform en vaak op YouTube. Maar als je meer distributie wilt en minder afhankelijk wilt zijn van alleen deze opties, kun je je daarnaast aansluiten bij ons platform voor extra distributie via de aangesloten publishers. Eenvoudig gezegd: de contenteigenaar zet de video in een bak, daar haalt de uitgever hem uit en wij verzorgen de advertentieverkoop, allemaal plug and play.’

Combinatie glomex en smartstream.tv in Nederland
Een combinatie van glomex en smartstream.tv zal het eerste bedrijf worden dat binnenkort door SNDC8 op de Nederlandse markt wordt geïntroduceerd. Wanck: ‘Nederland is daarmee hiervoor ook het startland. Dat is niet alleen omdat ik Nederlander ben, Nederland is ook digitaal ver ontwikkeld en daarin één van de voorlopers in Europa. We willen voor het einde van het jaar ook actief zijn in de grotere Europese markten zoals Engeland, Scandinavië en Italië. En in Duitsland zitten we natuurlijk al.’ 

Start-up on request
Otto: ‘Het voordeel van SNDC8 is dat lokale broadcasters en uitgevers met bestaande schaalbare producten kunnen werken die zich al bewezen hebben op de Duitse markt. Op deze manier sla je zomaar twee jaar over, want je hoeft het niet eerst allemaal zelf te ontwikkelen en we bouwen zo samen stap voor stap aan een Europees digitaal powerhouse. SNDC8 is dus geen lokale start-up, eerder een internationale start-up on request.’

Digitaal alternatief voor traditionele tv
De twee zien het coöperatieve glomex model als het digitale kwalitatieve alternatief voor traditionele tv. Wanck: ‘Het moet worden gedragen door de grote partijen, maar ook echt op dat kwaliteitsniveau. Want het gaat bij ons altijd om professioneel geproduceerde content vanuit de broadcasters of content owners zelf. Daarnaast zijn richting advertentiemarkt brand safety, zichtbaarheid van de uiting en de vraag of het wel mensen zijn in plaats van bots die je advertentie bekijken heel relevant. Ons platform is daar óók een antwoord op.’ 

Er worden momenteel gesprekken gevoerd met verschillende lokale uitgevers en broadcasters in heel Europa. In Nederland zullen lokale partijen zich ook aansluiten, zegt Wanck. De komende tijd wordt daar meer over bekend.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie