Premium

Sanoma en SBS: Linda TV, veel nieuwe programma’s en experimenteren met data

‘Sanoma en SBS zijn serieus goed bezig’, zei ceo Peter de Mönnink vanavond op de presentatie van de plannen van het voorjaar van 2015.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

SBS Broadcasting en Sanoma presenteerden vanavond in SugarCity in Halfweg de nieuwe plannen voor het komende voorjaar aan de salesrelaties. In het programma dat werd gepresenteerd door Kim-Lian van der Meij en Beau van Erven Dorens werden onder meer verschillende onderdelen van de nieuwe programmering bekendgemaakt. Ook werd duidelijk wat de nieuwe zender SBS9 zoal te bieden heeft.

De rode draad van de avond was dat Sanoma en dochter SBS ‘serieus goed bezig’ zijn. Ceo Peter de Mönnink legde uit waarom. Daarbij ging het met name om de intensieve samenwerking tussen de twee bedrijven. ‘We zien dat de trendlijn dit najaar gekeerd is naar positief. Met SBS willen we na RTL Nederland de stevige tweede partij zijn. En dat ziet er goed uit.’

De ceo onthulde dat SBS en Sanoma verrijkte data willen gaan delen met bureaus en adverteerders. ‘De grp is nu nog dominant. Maar er zijn al manieren waarop we real time kunnen zien wat het kijkpubliek is. We willen dan ook gaan experimenteren met data leveren rond grp&;s. Dat zal nog niet direct, wel in de nabije toekomst, beloofde De Mönnink.

Verder was er een uitgebreide presentatie van wat we in het voorjaar op tv kunnen gaan zien bij de vier zenders van SBS. Want vanaf 1 januari is SBS9 een feit.


SBS6
Allereerst vlaggenschip SBS6. Daar kunnen we het komende voorjaar in ieder geval zes nieuwe programma’s verwachten. In Masterchef Holland – de Nederlandse versie van het bekende format – wordt een jury gepresenteerd waarin Robert Kranenborg, Michiel van der Eerde en Marcus Polman zitting hebben.
Het programma Een man voor mijn moeder gaat over vier ‘aantrekkelijke en zelfstandige’ moeders die op zoek zijn naar de nieuwe liefde van hun leven. Deze man gaan ze niet zelf zoeken, hun bijna volwassen kinderen helpen in deze zoektocht. 
In De Nationale Tweelingtest wordt ‘de ultieme tweeling van Nederland’ gezocht. Eeneiige tweelingen die het meest op elkaar lijken qua uiterlijk, karakter, IQ, EQ en gedrag gaan de strijd met elkaar aan. 
Goochelaar Steve Carlin krijgt een eigen programma dat It’s a kind of Magic met Steve Carlin heet. Daarin worden mensen verrast door de trucs van Carlin. 
Natuurlijk mag een talentenshow niet ontbreken, maar in Popster! gaat dat net even anders. Het gaat er hier om wie de leukste, opvallendste en meest originele poppenact kan bedenken. Alle soorten poppen zijn welkom: handpoppen, vingerpoppen, poppen op een stokje en marionetten bijvoorbeeld. Bedenker John de Mol vertelde vanavond zeer te geloven in dit nieuwe format.
Er komt ook een nieuwe spelshow waarvan de titel nog niet bekend is. Het is gebaseerd Zweedse format ‘Trash or Treasure’: een kruising tussen Deal or no Deal en Tussen Kunst en Kitsch. Deelnemers moeten unieke en peperdure voorwerpen van waardeloze spullen zien te onderscheiden en op juiste waarde schatten. 
Zenderbaas René Oosterman kon ook vertellen dat een mediabureau samen met een klant een tv-format hebben ontwikkeld, dat binnenkort op de zender te zien zal zijn. Meer details kon hij nog niet geven.

Veronica
Veronica is in opmars, zo blijkt uit de cijfers in 20-49, maar zeker ook in de door SBS gehanteerde doelgroep 20-54. Daar is Veronica zelfs de vierde zender, zei zendermanager Carter Duong. In het komend voorjaar biedt Veronica de nieuwe serie Gotham. Gotham City is de broedplaats van ’s werelds meest iconische schurken, de personen die later Batman, Catwoman, de Penguin, The Riddler en The Joker worden. Wat ging er vooraf aan deze personages? 
En echt nieuw is dat Veronica ook met een eigen festival komt, dat op 9 mei 2015 wordt gehouden met de ingrediënten muziek, humor en film. En er volgt ook een registratie op tv. Duong zei dat er zo’n 20.000 bezoekers worden verwacht.


Net5
De nieuwe zendermanager van Net5 Ana Henriques (boven) maakte haar debuut. Haar doel voor de komende tijd is Net5 weer echt relevant maken voor de vrouwendoelgroep. ‘Het marktaandeel moet omhoog.’ Daar wordt samen met Sanoma aan gewerkt in het ‘vrouwendomein’.
Net5 presenteert bijvoorbeeld veel nieuw drama. Bagels & Bubbels is een romantische comedy. Wat gebeurt er als een simpele bakkersjongen verliefd wordt op een internationaal supermodel? De mannen van dokter Anne is een romantische en komische doktersserie waarin de jonge arts Anne die haar leven in ziet instorten als ze vlak voor haar huwelijk haar verloofde betrapt met een ander. 
 crimeserie over een vrouwelijke rechercheur en een mannelijke forensisch psychiater. Het duo is gespecialiseerd in de jacht op seriemoordenaars die niet passen binnen de traditionele gedragspatronen.
En dan is er nog Dagboek van een callgirl, dat gaat over het leven van een ogenschijnlijk normale jonge vrouw, die in het geheim een dubbelleven leidt als callgirl.

Linda TV
Dat Henriques van Net5 veel gaat samenwerken met de dit najaar ook aangestelde Domain Director Women bij Sanoma, Louise van Nispen is geen verrassing. Het vrouwendomein, met ook de behouden vrouwenglossy’s van Sanoma kan flink worden benut. Van Nispen wist te melden dat we ook kunnen uitkijken naar Linda TV. Het gaat hier niet om een televisieprogramma met Linda de Mol, maar een app waarop relevante videocontent te zien is. Het is de zoveelste slimme spin-off van het succesvolle Linda. magazine.

SBS9
Het nieuwe SBS9 moet voor een of twee extra procenten marktaandeel voor de zendergroep zorgen. Er worden nieuwe films en series beloofd, maar het lijkt met name op een kanaal waar de ‘restfilms en series’ – om het oneerbiedig te zeggen – die de andere drie zenders niet halen te zien zijn. Van het vooraf beloofde vrouwelijke profiel lijkt ook te worden afgeweken. Want SBS9 ziet er met elke dag een ander thema meer uit als een familiezender. SBS9 begint op 1 januari met 70 procent dekking, maar dat moet rond maart volledige dekking zijn.

Dat de relatie tussen Sanoma en SBS een stuk beter is onderstreepte John de Mol nog maar eens. ‘Er is winning spirit bij SBS. Drie jaar na de overname gaan we nu de vruchten plukken.’ SBS en Sanoma maakten vanavond een hongerige indruk. 
 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie