Premium

Sanoma moet het hebben van Nederlandse en Belgische activiteiten

De zwakke prestaties in Finland drukken de resultaten van het concern.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vanochtend werden de cijfers van het tweede kwartaal bekendgemaakt.

De omzet van Sanoma daalde in het tweede kwartaal van 533,1 miljoen naar 468,8 miljoen. Aangepast naar de veranderingen in de groepsstructuur daalde de netto omzet met 6,6 procent. 

Het bedrijfsresultaat was 40 miljoen euro negatief (een jaar eerder -63 miljoen). Dat had vooral te maken met een afschrijving rond de verkoop van een aantal Belgische tijdschrifttitels en kosten voor herstructurering.

Over het eerste halfjaar van 2015 bekeken was de netto omzet 848,9 miljoen (971,3 miljoen een jaar eerder). Het bedrijfsresultaat kwam veel lager uit dan een jaar eerder: 29,6 miljoen, tegen 62,3 miljoen. Het nettoverlies was 23,2 miljoen, terwijl er vorig jaar nog een winst was van bijna 109 miljoen euro.

Nederland en België
Topman Harri-Pekka Kaukonen zegt dat het niet goed gaat met de Finse tak, maar dat Media BeNe (België en Nederland zijn sinds vorig jaar één business unit) en Learning ‘op koers’ zijn. Media BeNe heeft grote veranderingen ondergaan in het tijdschriftenportfolio in België (een aantal titels zoals Humo, Story en TeVe Blad werd aan De Persgroep België verkocht). Maar toch wist de tak zijn winst te vergroten. Positief waren de cijfers bij SBS Broadcasting, dat het kijk- en advertentieaandeel in het tweede kwartaal wist te vergroten.

gaf Sanoma een winstwaarschuwing af. Het mediabedrijf verlaagt zijn winstprognose voor dit jaar.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie