Premium

Soundcloud breidt uit met reclame in Nederland

Lancering van reclame valt samen met introductie nieuwe betaalbonnementen.

De betaalabonnementen Soundcloud Go en Go+ zijn vergelijkbaar met de streamingabonnementen van Spotify en Apple Music. In vergelijking met deze platforms vind je bij Soundcloud ook minder bekende artiesten, die op hun profiel zelfgeschreven nummers of remixes kunnen uploaden. 

Wie gratis wil blijven luisteren, krijgt voortaan advertenties te horen. Het streaming platform introduceert daartoe een pakket advertentiemogelijkheden, bestaande uit audioreclame, videoadvertenties (in zowel de horizontale als verticale videoformaten) en gesponsorde content.

Daarnaast biedt SoundCloud een verzameling niet nader omschreven premium content en andere merkoplossingen die, aldus het platform, ‘naadloos aansluiten bij de SoundCloud ervaring'.

Verkoop via Webads en Rubicon Project

Voor de verkoop van display advertising en TargetSpot is SoundCloud een samenwerking aangegaan met WebAds in Amsterdam. Daarnaast heeft SoundCloud de samenwerking met Rubicon Project uitgebreid met gerichte video- en audioreclame in Nederland.

SoundCloud biedt gratis toegang tot ruim 120 miljoen nummers van opkomende artiesten. Het platform is invloedrijk in veel muziekscenes doordat opkomende dj’s hun set uploaden.

 In de VS is SoundCloud al sinds 2014actief met reclame en vorig jaar werden advertentiemogelijkkheden gelanceerd in onder meer het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Australië, Nieuw-Zeeland, Canada en Duitsland.

SoundCloud populair onder jongeren

Over het aantal luisteraars in Nederland deelt Soundcloud geen informatie. Onderzoeksbureau MeMo² doet echter gericht onderzoek naar online radioconsumptie. Zo weet het bureau te melden dat SoundCloud tot de best beluisterde radiostations behoort onder jongeren.

Maandelijks wordt er door 21% van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar via Soundcloud naar muziek geluisterd. Volgens Coen Kempen, onderzoeksdirecteur bij MeM2o, is het bereik onder jongeren nu al groter dan van enkele van de grote en bekende FM stations. Het verschil  met NPO 3FM was in december 2016 nihil.

‘Dit verklaart mede het afnemende mediumbereik van radio onder jongeren. Jongeren luisteren nog wel naar muziek, maar ze doen dit steeds minder via de mainstream radiozenders.'

Het aantal oudere luisteraars is nog vrij beperkt, niet meer dan 4% van de Nederlanders ouder dan 35 jaar luistert maandelijks muziek via SoundCloud.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie