Spotify gebruikt luisterdata voor grootste reclamecampagne ooit

Titel van de campagne is 'Thanks 2016. It's been weird'

Op dit moment zie je in 14 landen de grootste Spotify-campagne ooit. Het bedrijf gebruikt feiten en cijfers uit de eigen databank voor lokale out-of-home-reclames. Dat betekent dat de billboards en abri’s er in ieder land anders uit zien, op basis van het gedrag van Spotify-luisteraars.

Brexit

Op de posters zie je allerlei grappige of bijzondere feitjes op basis van Spotify-data. Zo meldt een poster in het Verenigd Koninkrijk: &;Lieve 3749 mensen die It’s The End of The World As We Know It’hebben geluisterd op de dag na het Brexit-referendum. Houd vol.’

 

 

In Amerika zie je deze poster: 

Sommige posters zijn hyperlokaal. In New York hangt een billboard met de tekst: ‘Lieve persoon uit het Theater District die 5376 keer naar de Hamilton-sountrack heeft geluisterd. Kun je ons tickets bezorgen?’

De actie loopt in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Argentinië, Oostenrijk, Brazilië, Canada, Denemarken, Indonesië, Mexico, Nieuw-Zeeland, de Filipijnen en Zweden. Het creatieve team van Spotify maakte de campagne zelf.

Spotify CMO Seth Farbman zegt tegen : &;Met deze campagne willen we reflecteren op cultuur via luistergedrag. We laten zien dat big data creativiteit niet belemmert, maar juist een bron van inspiratie kan zijn. Het geeft inzicht in de emoties van gebruikers.&;

Komende weken verschijnen ook online advertenties op basis van de Spotify-data. Gebruikers ontvangen bijvoorbeeld een mail over hun eigen Spotify-gebruik in 2016.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie