TMG: kostenbesparing beperkt omzetdaling in 2013

TMG in 2013: een omzet van -2,4% en nettowinst van 177,9 miljoen euro dankzij de verkoop van het belang in ProSiebenSat1.Media.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft vorig jaar een 2,4% lagere omzet geboekt. TMG meldde vanochtend een lagere opbrengst, van 555,8 miljoen in 2012 naar 542,2 miljoen in 2013. Die afname kwam vooral tot stand door dalende inkomsten uit advertenties en de oplage. De nettowinst van 177,9 miljoen was vooral te danken aan de verkoop van het TMG-belang in ProSiebenSat1.Media. 

 

Voor 2014 verwacht TMG een verdere daling van de oplage- en advertentie-inkomsten. De inkomsten uit radioactiviteiten (Sky Radio Group) zouden stabiel blijven.

Het genormaliseerde ebitda-resultaat nam vorig jaar toe van 49,3 miljoen naar 60,1 miljoen. Dat kwam vooral door de kosteningrepen. Door extra reorganisatiekosten van 37 miljoen daalde het bedrijfsresultaat van een plus van 16,2 miljoen over 2012 naar 10,3 miljoen negatief over 2013. Die reorganisatie is eind 2014 afgerond.

De dalende inkomsten bij de huis-aan-huisbladen en de krant werden gecompenseerd door een &;broos herstel&; eind 2013 bij lokale uitgaven en door hogere inkomsten uit digitale activiteiten naast 4,5 miljoen meer opbrengsten uit de radiomarkt. Vooral Sky Radio zorgde voor meer opbrengsten.

De kostenbesparingen voor de periode 2012-2016 werden in augustus vorig jaar met 50 miljoen opgevoerd tot 120 miljoen. Daarvan was meer dan de helft vorig jaar al gerealiseerd, aldus het concern woensdag. De effecten van de aanvullende kostenbesparingen zullen dit jaar nog doorlopen, stelt TMG. Uiteindelijk moeten 700 banen verdwijnen, daarvan zijn er voor 410 regelingen getroffen.

Digitaal

De opbrengsten van het mediabedrijf uit zijn digitale en radioactiviteiten bleven stijgen, waar de inkomsten uit papieren uitgaven afnamen. Interim-bestuursvoorzitter Cees van Steijn wil zei vanochtend verder te willen investeren in digitale initiatieven. Daarover gaf hij geen details. Ook wil hij een budget vrijmaken voor een oplage-impuls van de landelijke en regionale dagbladen &;om het grootste mediabedrijf van Nederland te blijven&;. Daarvoor maakt hij 5 miljoen vrij. werd bekend dat TMG met NDC Mediagroep zou praten over een fusie van hun regiokranten. Dat is nog niet bevestigd.

Nieuwe commissarissen

Drie van de zes commissarissen vertrekken. Met het al eerder aangekondigde terugtreden van Daniel Ropers, topman van bol.com, vertrekken Margriet Tiemstra en Joop Drechsel. Simone Brummelhuis, eigenaar van online bedrijfsmagazine TheNextWoman.com en mede-eigenaar van restaurantsite Iens, en Annelies van den Belt, bekend als voormalig uitgever bij Hearst, met ervaring bij de digitalisering van The Times en Sunday Times en bij de Britse tv-zender ITV, worden voorgedragen als hun opvolgers.
 

Lees ook:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie