Trefpunt-PRISM geeft cijfers: de voetbalporno van Nike krijgt een hele kleine 7

Sportmarketingbureau Trefpunt-PRISM neemt iedere week een campagne onder de loep in de aanloop naar het WK Voetbal in Brazilië volgens het TIPS-model*.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze week: .

Techniek – blijft de gekozen constructie overeind in het WK geweld?
Harold Zwarts, creative director van Trefpunt-PRISM: ‘De miljoenen kostende wapenwedloop tussen Nike en Adidas bereikt weer zijn vierjaarlijkse hoogtepunt. Nike laat even zien welke sterren, clubs en landen zij allemaal in haar stal heeft. Dat voetbalfans hier hartkloppingen van gaan krijgen is wel duidelijk. Spektakel, fantastisch camerawerk en de wereldtop aan de bal. Geen ingewikkeld script, maar een spektakel met een paar voorspelbare one-liners. Afgesloten met een kek logo. Het Hollywood recept voor de blockbusters van het genre Expendables. Naast de grote commercial is er nog een meer WK gerelateerde commercial met Rooney, Ronaldo en Neymar. Daar heeft men in ieder geval nog even nagedacht over een idee.

Inzicht – is de strategie gebaseerd op een origineel inzicht?
Risk everything is het WK thema van Nike. Maar wat ze er nu mee bedoelen wordt niet geheel duidelijk. Of zou het zijn dat je de bal best kunt afpakken van Ronaldo als je maar durft? De andere commercial met drie genoemde sterren is kleiner dan de bombastische film. Het inzicht is ook strakker....Pressure shapes legends. Dit wordt mooi verbeeld met Rooney, Ronaldo en Neymar.  Je voelt daardoor een zekere echtheid en een soort van boodschap. Iets wat ik bij de grote film amper ervaar.

Persoonlijkheid – krijgt het merk karakter door de executie?
Executie is alles bij Nike. Het merk weet als geen ander dat verpakking en image belangrijker zijn dan inhoud. Prachtig camerawerk en de grote helden van de velden. Bombastisch kreten worden op ons afgevuurd. Risk everything met doodshoofden en al. Dit merk ademt sport. Hier is geen plaats voor relativering of Hollandse nuchterheid. Kortom; dit is Nike.

Snelheid – bereikt het werk meteen wat het moet bereiken, en raakt het de kijker direct?
Geef het volk een aaneenschakeling gelikte voetbalporno met Ronaldo, Zlatan en andere helden. Nike geeft het genereus verpakt in een hapklare videoclip. Direct geschikt voor consumptie. Nadenken over een diepere gedachte? liever niet!

Conclusie
Hoe heerlijk moet het zijn om voor Nike te mogen werken en deze briefing te krijgen; maak een commercial met al onze helden. Geen zorgen over budget. En vermoei je niet met kennis van onze producten. Het is bijna geen commercial meer, maar een videoclip waar je naar kijkt. Onvergelijkbaar met Nederlandse commercials zonder wereldsterren en niet zelden in de heilige dertig seconden volgepropt met veel product en premium. Dit is Champions League niveau. Maar kritiek is er ook: Wat houd je over als je het Nike werk ontdoet van Zlatan en de andere helden?  Een verzameling holle frasen en een stel voetballers die aan het voetballen zijn. Als videoclip een negen, maar als een commercial met een sterk idee kun je hier echt geen hoog cijfer voor geven. Ik houd het op een hele kleine 7.

*) Toenmalig hoofd jeugdopleiding bij Ajax, Co Adriaanse, ontwikkelde midden jaren negentig het scoutingsmodel TIPS, waarop jonge spelers werden beoordeeld en eventueel werden aangenomen of afgekeurd: Techniek, Inzicht, Persoonlijkheid en Snelheid.

Meer WK 2014-nieuws en achtergronden in het .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie