(UPDATE) Peter de Mönnink CEO Sanoma Nederland

Directeur Reed Business moet Sanoma weer op de rit krijgen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sanoma benoemt Peter de Mönnink (50) per 1 januari aanstaande als ceo van Sanoma Media Netherlands. Daarmee wordt hij ook lid van Sanoma’s Executive Management Group.

Dick Molman, de huidige ceo trekt zich per 1 november aanstaande terug. Sanoma vermeldt in het persbericht dat hij zijn taken reeds heeft overgedragen.

De Mönnink is op dit moment CEO van Reed Business Nederland & Reed Business International en Reed Construction Data (US/Canada).

Zwaar weer
Sanoma zit al enige tijd in zwaar weer. De schuld die is aangegaan voor het mager presterende SBS drukt zwaar op de financiële positie van Sanoma Nederland, de oplage van de printuitgaven daalt fors harder dan het marktgemiddelde en Sanoma heeft te kampen met een zeer moeilijke advertentiemarkt. De Mönnink staat op zijn zachtst gezegd voor een uitdaging. Het persbericht verwoordt die uitdaging als volgt: 'De Mönnink wordt verantwoordelijk voor de volgende stap in Sanoma’s transformatiestrategie richting een duurzaam en succesvol multimediaal mediaportfolio.'

Met de benoeming van De Mönnink als topman, kiest Sanoma uitdrukkelijk voor een sprong vooruit. Hoewel De Mönnink zich niet opstelt als tengravedrager van print, hij is wel voor experimenteren en evalueren. In een interview waarin De Mönnink zich voorstelt aan de medewerkers van Sanoma (vrijdagochtend verspreid), zegt hij: 'Als onder meer uitgever, commercieel directeur, Global Chief Strategy & Internet en de laatste vier jaar CEO van meerdere landen, heb ik tal van business modellen leren kennen.'

Ervaren
Sinds 1988 heeft Peter de Mönnink een lange en aanzienlijke carrière opgebouwd bij Reed Elsevier. Hij is begonnen als Product Manager en heeft vervolgens sinds 1998 verschillende leidinggevende posities bekleed, waardoor hij specialistische media- en functionele kennis combineert met de nodige managementvaardigheden. In zijn rol als Global Chief Strategy & Internet was hij eindverantwoordelijk voor het ontwikkelen van het digitale portfolio van Reed Business. In zijn huidige rol als CEO van Reed Business Nederland & International geeft hij leiding aan een groot en dynamisch mediaportfolio in verschillende landen.

De Mönnink spreekt
In het eerder genoemde 'voorstelinterview' aan medewerkers van Sanoma, haalt De Mönnink dit motto aan: 'Hope is not a strategy.' Hij zegt dat executie van de overeengekomen strategie absoluut essentieel is. De Mönnink: 'En dat werkt simpelweg beter als er een echte focus en collectieve aspiratie is. De besluiten zijn doorgaans moeilijk, maar als ze genomen zijn is het een kwestie van "executie". Daar ligt voor beursgenoteerde bedrijven de "waardecreatie".

Geen gezwabber
Als randvoorwaarde van een goede executie noemt De Mönnink dat het houdbaar, dus sustainable, moet zijn. 'Niemand is geholpen met gezwabber.' Reed Elsevier is volgens De Mönnink groot geworden door absolute klantfocus. Hij meent dat je in detail moet weten hoe en waar waarde kan worden toegevoegd.

Helder communiceren
Verder zegt De Mönnink communicatie essentieel te vinden. 'Natuurlijk (...) je kan niet verwachten dat mensen goede besluiten nemen of ondersteunen als men ongeïnformeerd is. Klanten en/of doelgroepen vormen een ongelofelijk belangrijk gegeven voor dit bedrijf.'

Persoonlijke glimp
Peter de Mönnink gunt de medewerkers van Sanoma ook een inkijkje in zijn privéleven: 'Ik sport regelmatig. Fitness, fietsen (mountainbiken en racefietsen), af en toe een beetje hardlopen. Daarnaast word ik enthousiast, soms een beetje te, van gemotoriseerde snelheid, zowel auto’s als motoren.'

Kopen
Hans Slob, analist bij de Rabobank, zegt dat de aanstelling van De Mönnink waarschijnlijk een gunstig effect zal hebben op het aandeel. ‘Hij heeft bij Reed de transformatie naar digitale media goed gedaan. Een bekend motto onder beleggers luidt: “It’s time to act, when the ceo gets sacked.” Ik denk dat dat nu ook het geval is.’

Product pruning
Slob verwacht dat De Mönnink met een stofkam door de portefeuille van Sanoma zal gaan, en afscheid zal nemen van niet renderende merken, ‘product pruning’ in jargon. Slob denkt ‘zeker niet’ dat Sanoma SBS Broadcasting zal verkopen. ‘John de Mol zal het wel willen overnemen op een mooi laag moment, maar ze zullen SBS eerst willen fixen. De Mönnink gaat kritisch kijken naar het zittend management, want het huidige lage marktaandeel lijkt zich nu te bestendigen.’

Molman
Dick Molman zal vooral herinnerd blijven als de ceo die SBS overnam tegen een onjuiste prijs. Slob: ‘Met die deal is veel geld vernietigd. Molman heeft veel te veel betaald.’

Meer uitgebreide verslaggeving volgt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie