Update: Publicis neemt Sapient over

Communicatieholding Publicis betaalt 3,7 miljard dollar (3 miljard euro) voor het moederbedrijf van onder meer SapientNitro.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Publicis trekt de portefeuille voor het Amerikaanse Sapient - uit Boston - om zo zijn positie op de digitale markt te versterken. Het is de eerste grote deal sinds van de fusie met Omnicom, afgelopen zomer. 

De overname wordt gesteund door de besturen van beide bedrijven. De notering van Sapient aan de technologiebeurs Nasdaq zal na afronding worden geschrapt. 

Digital advertising krijgt een steeds sterker focus voor de grote communicatieholdings, naarmate grote merken hun doelgroepen meer online en via smartphones proberen te bereiekn.. Daarbij zien ze meer en meer concurrentie van Google en Facebook. De overname van het tech-geörienteerde Sapient door het Franse concern is daarvan een uitvloeisel.

Sapient is het moederbedrijf van SapientNitro, met zevenduizend werknemers en vestigingen in 31 landen het grootste digitale bureau ter wereld. SapientNitro is een van de weinige grote digitale bureaus die niet eigendom zijn van een van de grote reclameholdings.

In een  vorig jaar liet SapientNitro topman Nigel Vaz zich nog zeer kritisch over eerdere overnames door bureaunetwerken, zoals Razorfish en Digitas door Publicis. Ook van recente overnames zoals  AKQA door WPP en LBi door Publicis had de topman van SapientNitro geen hoge verwachtingen. ‘Telkens als zo’n reclameholding een digitaal bureau overneemt, gebeurt hetzelfde: de beste mensen lopen weg. De cultuurverschillen zijn te groot.’ 

Voor aansluiting bij een van de bureaunetwerken zag hij dan ook geen enkele reden. ‘Wij zijn groot van ons zelf, zeer winstgevend en hebben genoeg kapitaal voor investeringen. We geloven niet dat een eigenaar ons enig voordeel oplevert.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie