Utopia daagt creatieven uit

Niet alleen de kijker kan zich laten gelden bij megaproject Utopia, maar ook adverteerders en hun bureaus. Binnen de besloten Facebook-omgeving 'Nutopia' krijgen creatieven de mogelijkheid om commercieel in te springen op de verhaallijnen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Utopia is begonnen. Op 31 december online en vanaf vandaag dagelijks op SBS6 om 19.30 uur. Het gegeven is inmiddels bekend: vijftien Nederlanders gaan een jaar lang een nieuw leven opbouwen op een plek zonder regels en wetten. Ze moeten dat doen met slechts een kale loods, een onbewerkt stuk land, twee koeien, 25 kippen, een mobiele telefoon met 25 euro beltegoed en een klein geldbedrag.

Nog niet eerder zetten John de Mols Talpa én SBS zo’n groot project neer. Vanuit het grootste regiecentrum ooit bedienen tien mensen permanent honderd camera’s om elke gebeurtenis vast te leggen. is het experiment 24/7 te volgen via site en app. Deze app biedt vier livestreams en er zijn twee 360 graden-camera&;s die je als kijker zelf kunt bedienen. Talpa en SBS bieden daarvoor een Utopia-paspoort dat tot eind januari gratis is en daarna 2,50 euro per maand kost. Dat geeft je toegang tot al die streams en extra content, zegt Igor Milder, managing director van Talpa Connect. ‘Maar je kan ook zonder paspoort kijken. Wel krijg je dan reclame – pre-rolls en mid-rolls – te zien en is je kijktijd beperkt.’

Milder vertelt dat je als kijker invloed kunt uitoefenen op het verloop van Utopia. Je vormt als kijker in feite de zestiende bewoner. ‘Het idee achter het Utopia-paspoort is dat je deel uitmaakt van het tv-experiment. Hoe meer je kijkt, commentaar geeft of sharet, hoe meer je beloond wordt. Je krijgt daarvoor stempels in je paspoort. De duizend meest actieve fans worden elke maand geselecteerd voor een stemmoment. Zij vormen die zestiende bewoner en mogen meebeslissen over wie Utopia moet verlaten.’
Met een paspoort kun je ook fysiek het Utopia terrein op, als de inwoners bijvoorbeeld een markt of een concert organiseren. Je kan zelfs - als je wordt gekozen – als inwoner in het programma komen.



Partners

Ook de adverteerder krijgt alle gelegenheid zich te laten gelden in Utopia. Natuurlijk zijn de reclameblokken rond de tv-uitzending belangrijk – en die zijn volgens Linda Jansen, accountdirector SBS Branded Partnerships, populair – maar Talpa en SBS willen vooral ook inzetten op branded content. Product placement is volgens Milder passé, de adverteerder wil naar brand engagement. Vorige week werd al bekend dat Hornbach in die vorm de eerste partner is van Utopia. Linda Jansen:  ‘Hornbach staat met Fabian de Klusjesman de inwoners bij met advies en materialen bij de projecten die ze binnen Utopia gaan realiseren. De kijkers op het digitale platform kunnen ook adviezen krijgen en Hornbach zet dat ook door naar de eigen site.’

Jansen zegt dat op die manier partners aan content en verhaallijnen kunnen worden gekoppeld. ‘Denk ook aan energie, zorg, eten en drinken en communicatie.’ Ze onthult nog een nieuwe partner: Stichting Doen in samenwerking met de Nationale Postcodeloterij. Stichting Doen ondersteunt projecten voor een groene, sociale en culturele samenleving en past dus ook goed bij Utopia.’

Milder vult aan: ‘Zo zijn er elke dag thema&;s waarover de inwoners het eens moeten worden en waar actie op ondernomen moet worden. Gebruiken we een kip voor de eieren of het vlees? Bouwen we een bad of een douche? Daar kunnen businesspartners op inhaken.’

Nutopia
Dat inhaken kan ook met Nutopia, een innovatieve manier om media- en reclamebureaus en hun creatieven bij het megaproject te betrekken en ze te laten inspelen op actuele ontwikkelingen. Nutopia is een initiatief van SBS, Sanoma en de 538Groep. Jansen: ‘Het gaat om een besloten Facebook groep waarin op structurele basis de verhaallijnen en achtergrondinformatie gedeeld worden als input voor bureaus. Zij kunnen op hun beurt inhaken met hun campagnes. De creaties kunnen worden ingebracht binnen de Facebook groep.’

Maandelijks selecteert een jury van specialisten uit het reclamevak een winnaar en deze wordt beloond met een exposurepakket voor de gecreëerde reclame-inhaker. Nutopia (https://www.facebook.com/groups/Nutopia2014) is nú geopend.

Kijkcijfers
Vanavond kan de tv-kijker Utopia dus ook gaan volgen. John de Mol zegt tevreden te zijn als het dagelijkse programma een marktaandeel van minimaal 10 procent  gaat halen. Is Utopia niet juist ook een format dat digitaal heel goed zou kunnen gaan scoren? Milder: ‘Natuurlijk zijn de kijkcijfers heel belangrijk, we zijn tenslotte een tv-bedrijf. Maar we zetten niet voor niets de content in op alle platforms. Ik denk dat het elkaar heel goed kan versterken.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie