Premium

Van der Snoek (TMG): ‘Haast geboden bij doorvoeren veranderingen TMG Landelijke Media’

De topman weet niets van het opknippen van De Telegraaf, maar maant de ‘ploeg’ van TMG Landelijke Media wel tot spoed. ‘Anders gaan we met sommige activiteiten de rode cijfers in.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Geert-Jan van der Snoek reageert daarmee op berichten in de media dat Dagblad De Telegraaf zou worden opgedeeld in vijf of zes delen: DFT, Telesport, Autovisie, Privé, Vrouw. Daarbij zou voor ieder deel een hoofdredacteur worden aangewezen. ‘Er ligt nog geen definitief plan. Uitgeefdirecteur Harry de Wit en zijn management team zijn daar nog mee bezig en dat is ook bekend in onze organisatie, want er is momenteel nog veel overleg over.’

De Wit stuurde afgelopen vrijdag een memo aan de medewerkers om zijn ‘denkrichting’ als basis voor een nieuwe structuur uiteen te zetten. Uit de memo blijkt dat er nog geen definitief plan ligt. Over mogelijke gesprekken met journalisten uit de redactie van De Telegraaf in het Fletcher Hotel in Amsterdam, weet Van der Snoek ook inhoudelijk niets. ‘Dat heb ik ook uit de media moeten vernemen en daar word ik niet koud of warm van. Het is heel normaal en belangrijk dat Harry de Wit spreekt met medewerkers.’

Defensieve houding
Het verbaast Van der Snoek dat er een defensieve houding is waar het gaat om veranderen binnen sommige delen van Landelijke Media, terwijl de noodzaak om te veranderen groot is – en dan gaat het niet alleen om de redactie. ‘Wat me ook verrast is dat er vanuit de ploeg zelf niet intrinsiek een oplossing komt. Het is een hele brede ploeg waar ook ongelofelijk veel talent aanwezig is, het grootste deel van de medewerkers echt de schouders eronder zet en wel degelijk aan het veranderen is. Dat blijkt ook uit de vele pizzasessies die ik organiseer en waar veel van deze medewerkers bij aanwezig zijn. Harry en zijn managementteam hebben voor TMG Landelijke Media ook bewust de route gekozen waarbij afdelingen hun eigen plannen tot verbetering kunnen inbrengen. Die route is gekozen om zo in gesprek met afdelingen te komen tot een totaalplan. Het gaat daarbij om maar liefst 17 verschillende deelvoorstellen. Dat kost tijd en vereist zorgvuldigheid. Van die plannen was een aantal inhoudelijk niet op het gewenste niveau en soms daardoor niet bruikbaar. De Wit is nu bezig met het verwerken, bijstellen en het toetsen van zijn gedachterichting bij medewerkers, ook de redactie. Dat proces is pas net begonnen.’
Wel is er haast geboden, vindt Van der Snoek. ‘Als je op deze koers doorgaat, ga je al in 2016 met sommige merken of activiteiten bij TMG Landelijke Media dik de rode cijfers in.

Lekken naar de media
Hij is niet te spreken over het lekken naar de media. ‘Op dit moment wordt de discussie schijnbaar in de pers gevoerd. Daar doen wij ten principale niet aan mee. Ik geloof niet in die koers. Ik vind dat je in een bedrijf dat slecht draait overleg met elkaar moet hebben over oplossingen en daar zijn Harry de Wit en zijn team volop mee bezig. Als je daar niet in meegaat, is er straks geen werkgelegenheid meer. En dat kan heel, heel hard gaan. De veranderingen in de consumentenmarkt zijn al lang geleden begonnen, onze reactie erop is te traag en kan niet langer worden uitgesteld. Hoe langer je dan nog praat en niet verandert, hoe slechter de cijfers worden. Dat is zeker. De noodzaak is er dus voor iedereen om er met elkaar uit te komen.’

Dit is een passage uit een het interview met Geert-Jan van der Snoek dat op 15 mei in Adformatie wordt gepubliceerd.

Lees in het alles over de recente ontwikkelingen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie