Creatie & Campagnes

Vea: 'Stop met reclame die louter irritatie oproept'

Redactie | 16 oktober 2015, 11:50

Adblockers zijn een niet te vermijden signaal, aldus de branchevereniging.

mengt zich in en komt vandaag met het volgende statement:

&;De wal keert het schip. Beter kunnen we de komst van Ad Blockers niet duiden. En dat is goed. Er is te veel slechte en opdringerige reclame zodat steeds mee consumenten besluiten zich hiertegen te wapenen. Terecht vinden wij, VEA als vertegenwoordiger van de toonaangevende communicatiebureaus. We leggen u graag uit waarom.

Creativiteit is de motor van vooruitgang
Dat is het motto van de onze branche. Wij geloven dat creativiteit vooruitgang realiseert. Vooruitgang in de vorm van economische groei. Maar ook maatschappelijke vooruitgang in de vorm van een betere samenleving. Opdringerigere reclame of reclame die slechts irritatie oproept past daar niet in. Wij geloven in exact het tegenovergestelde. Reclame moet origineel en aantrekkelijk zijn. Zo aantrekkelijk dat mensen het graag willen zien. En liefst zo aantrekkelijk dat mensen zich uitgenodigd voelen  het verhaal door te vertellen via social media.

Acceptable Ads
Irritatie is een verkeerd signaal. Daarom onderschrijven wij als branchevereniging  het manifesto van Acceptable Ads. Zij zeggen het zo:

We want to reverse the cycle. We don&;t hate advertising, but nobody wants obtrusive blinking ads and content-obscuring rollovers running amok on their computers and mobile phones.

Concreet betekent dit dat wij als Vea de volgende principes huldigen:
Reclame verrast en nodigt uit
Reclame is eerlijk en transparant. Stiekeme reclame is niet op zijn plaats.
Reclame is effectief door originaliteit

Vea gelooft dat creativiteit het vooruitgang kan boeken. Daarom onderschrijven wij het initiatief Acceptable Ads. En roepen wij alle bureaus en adverteerders om te stoppen met reclame die louter irritatie oproept. Zo zullen adblockers vanzelf overbodig worden.

Lees meer blogs over en bijdragen aan de discussie over adblockers in ons .

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Martin de Munnik

(16 oktober 2015, 12:26)
Reclame is nooit effectief door zijn originaliteit. Reclame is effectief omdat het een behoefte activeert en een begeerlijk voordeel biedt met het product dat wordt aangeprezen. Als onze brancheverenging al niet meer weet hoe reclame werkt, waar moet het dan heen? Koop eens een boek, te beginnen bij die van Giep Franssen.
Avatar

John Nas

(12 november 2015, 17:20)
Deze principes lijken lovenswaardig.
Om goed aan de principes te voldoen lijkt mij een nieuwe kijk op merken nodig. Als de principes duiden: reklame is Gaaf, Transparent en Authentiek, dan moet het Merk dat ook uitstralen. Om de banners te accepteren moet niet alleen een campagne voldoen aan deze principes, ook het merk, en dus het hele "zijn" van de hele keten van dit merk, moeten Gaaf, Transparent en Authentiek uitstralen - en dus ook echt zijn.
Dat is wat - veel wat ik (onbewust) bij supermarkten koop bijvoorbeeld, is niet van het kaliber dat ze het productieproces op Youtube zetten. Waarom wel die rondleiding bij de brouwerij of koffiebranderij en plantage en niet bij die "mix", dat pakje of dat broodbeleg. Tja .... Wat vind je van die banner dan, lijkt mij niet meer zo geloofwaardig.
Het is tijd om op te staan met een werkelijke transparante bedrijfsketen - zet je af tegen hen die dit niet durven en je wordt succesvol. Die banners, die zijn spannend. Waar zijn die?
Hoe zien jullie dit?
John Nas
Avatar

Hans van Veen

(6 december 2015, 10:07)
Volgens mij zijn er niet heel veel mensen die bezwaar hebben tegen een bannertje hier of daar op een website, zeker als het gaat om een site die nuttig is voor hen.
Het probleem is de overdaad en het vaak opdringerige karakter. Hinderlijk bliepende banners midden in de tekst, een groot aantal banners met een klein beetje content op een pagina, homepage takovers, pop-ups, pop-unders etc. Natuurlijk wil je daar als websurfer van af. Ik gebruik AdBlock dan ook sinds jaar en dag.

Dat reclame verrassend moet zijn, uitnodigend, eerlijk, transparant, effectief en origineel, tja, dat klinkt heel mooi, maar ik vrees dat nog niet 1 procent aan deze criteria voldoet.
Overigens: het merendeel van de spotjes op tv wordt weggezapt of op andere manieren omzeild. De afstandsbediening is daartegen het ideale wapen. Zou de branchevereniging zich ook eens tegen tv-spotjes kunnen uitspreken?

Gerelateerde items Adblockers

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs