Bureaus & Accounts

Vea teleurgesteld in 'ongeleide beauty contest' Tempo-Team

Maarten Hafkamp, redactie | 24 december 2015, 17:01

UPDATE De branchevereniging roept haar leden op niet mee te doen aan dergelijke pitches. Tempo-Team is verbaasd over de oproep.

Tempo-Team meldde dinsdag een nieuw reclamebureau te zoeken. Het nodigt daarbij geïnteresseerden uit voor een kennismaking. Bureaus mogen de kennismaking naar eigen smaak invullen. Dus van een standaard bureaupresentatie tot een creatieve invulling van het merk.
 
Naar aanleiding van deze open uitnodiging roept de Vea haar leden nu op om niet mee te doen aan dit soort 'ongeleide ongebreidelde beauty contests'. De Vea vindt dat een professionele adverteerder weet welke communicatie zijn merk nodig heeft en welke bureaus dat kunnen leveren. 'Mochten ze dat onverhoopt niet weten dan zijn er zeer gekwalificeerde adviseurs om hen daar in bij te staan', zegt Cees Wijnnobel.

'Een dergelijke open uitnodiging lijkt er op te duiden dat de adverteerder in kwestie geen idee heeft waar zijn merk naar toe moet en lijkt in totale paniek een reddingsboei te gooien in de wijde bureauzee. De Vea promoot daarom graag haar Pitchcode die een gestructureerd en hygiënisch pitchproces garandeert. Deze wordt ook ondersteund door de Bond van Adverteerders.'

'De gekozen aanpak van Tempo-Team belooft weinig goeds voor het bureau dat de pitch gaat winnen', gaat Wijnnobel verder. 'Het ligt in de lijn der verwachtingen dat zij het waarschijnlijk ook zonder briefings zullen moeten doen en gewoon iets creatief moeten verzinnen.'

Reactie Tempo-Team
Tempo-Team meldt verrast te zijn door de oproep van de Vea om niet mee te doen aan de pitch. Communicatiemanager Joost Heeroma: 'Tempo-Team heeft jarenlang naar volle tevredenheid samengewerkt met TBWA\ en gaat nu het merk herpositioneren. Hiervan is TBWA\ in de zomer van 2015 in kennis gesteld. Onderdeel van de herpositionering is dat Tempo-Team na wil gaan of de huidige bureaus en leveranciers nog voldoen aan de wensen en eisen. TBWA\ is in november geïnformeerd over de pitch. De suggestie dat TBWA\ via de pers is uitgenodigd langs te komen, is onjuist.'

Tempo-Team heeft in de pitch geïnteresseerde bureaus uitgenodigd zich aan te melden. Daarna volgt een selectie en wordt er een short list samengesteld. 'Tempo-Team is verbaasd dat de VEA een oproep doet zonder de feiten te checken.' 

Over de auteur

Maarten Hafkamp

Reacties op dit artikel (7)

Avatar

Rens Plandsoen

(24 december 2015, 18:02)

Dat zijn dan 100 bureaus minder om uit te kiezen voor TempoTeam #jammerdan

Avatar

Michael Kouwenhoven

(26 december 2015, 22:57)

Betwijfel of de VEA bureaus zich daadwerkelijk gaan houden aan het advies. Daarvoor hebben ze, vrees ik, te weinig invloed. Een advies om geen creatief werk te presenteren zou wellicht passender zijn. En wil elke adverteerder juist niet de keuze hebben tegenwoordig en niet een godsvermogen kwijt zijn aan een pitchbegeleider?

En de vooruitziende blik van Cees is ook een flinke aanname gezien hun historie met TBWA.

Avatar

Wim Tjaberinga

(28 december 2015, 8:15)

De vraag is waarom dit gebeurt? Zijn het zoals Cees stelt dolende klanten die zonder kennis van hun merk de markt eens willen uithoren? Of zijn het de bureaus die in het verleden hun klanten hebben gek gemaakt door veel te veel onbetaald werkt te doen? Leuk dat de Vea de Pitchcode promoot, maar we weten allemaal dat er altijd bureaus zijn die de code naast zich neer leggen en lachend aan de pitch meedoen wanneer de rest Roomser dan de Paus zit te zijn. En het zijn niet altijd de rookies die dit doen. En wat is er overigens mis met deze aanpak van Tempo Team? Als bureauwereld kunnen we vervolgens aan de kant gaan staan en wijzen op de Code, maar wat weerhoudt Tempo Team er dan van om te gaan co-creëren met hun klanten. Kost ook niets en we weten allemaal dat daar wel eens heel onverwacht (goed) werk uit kan komen. Staan de bureaus met lege handen. Ik denk dus dat de bureauwereld zich eens goed achter het hoofd moet krabben, met klanten rond de tafel moet gaan zitten en de klant-bureaurelatie voor de toekomst nog eens goed moet overdenken.

Avatar

Cedric Muchall

(28 december 2015, 8:37)

Zelden zo'n onzin gelezen. Tempo Team nodigt bureaus uit... Dan verwijs ik naar alinea 1 van de checklist Pitchcode. Mag ik de definitie van een 'professionele adverteerder'? Moeten ze ook nog drie rondjes draaien en door een hoepel springen om werk te mogen geven?

Avatar

Yvo Bronsvoort

(28 december 2015, 19:41)
http://thebrandhotel.com

Of de actie van Tempo-Team chiq is, valt over te twisten. ‘Teleurstellend’ is echter vooral van toepassing op de reactie van de VEA zelf. De branchevereniging verwijst naar regeltjes uit haar eigen ‘Pitchcode’. Dat klinkt als TCA die het taxireglement gebruikt tegen Uber. Het argument dat “Een professionele adverteerder weet welke communicatie zijn merk nodig heeft en welke bureaus dat kunnen leveren”, klinkt als de hotelbranche die een antwoord zoekt op Airbnb. En “Het ligt in de lijn der verwachtingen dat zij het waarschijnlijk ook zonder briefings zullen moeten doen en gewoon iets creatief moeten verzinnen”, is niets meer en niets minder dan een wanhopige poging van een door de tijd ingehaald instituut om haar bestaansrecht te rechtvaardigen.

Avatar

Cees Wijnnobel VEA

(28 december 2015, 20:12)


Ik zie na goed lezen niet zo goed welke feiten mijn inzicht in deze kwestie zouden moeten veranderen.
Het gaat om een uitnodiging aan de hele bureauwereld om naar eigen inzicht mee te dingen naar (de stortlist van) het account Tempo Team. Er zijn geen duidelijke beoordelingscriteria en de bureaus moeten zelf maar zien wat zij goeddunken als presentatie. Een standaard bureaupresentatie, een strategie al dan niet gebaseerd op zelf geïnitieerd onderzoek of meteen maar een idee of campagne.
Dit is in mijn ogen de bureaus nodeloos op kosten jagen. Zonder structuur en zonder beoordelingscriteria is een dergelijke pitch aanpak in mijn ogen zinloos. Want hoe gaat TT dan de selectie maken uit die tientallen misschien wel honderden voorstellen? En een niet onbelangrijk detail: hoe ga je vervolgens al die bureaus die niet worden geselecteerd dan goed uitleggen waarom ze het niet geworden zijn?
Graag ben ik bereid om deze discussie persoonlijk met TT te voeren. Ik kom graag begin januari bij TT langs voor een kop koffie en een goed gesprek.
En tenslotte - for the record - heb ik in mijn reactie niet gezegd noch gesuggereerd dat TBWA via de pers alsnog is uitgenodigd. Dat komt blijkbaar ergens anders vandaan.
Tot zover de feiten.
I

Avatar

Cedric Muchall

(28 december 2015, 21:06)