Creatie & Campagnes

Verrassend einde voor de ‘irritante’ Incentro-reclame

Claartje Vogel, redactie | 22 december 2016, 16:01

Actie ‘noem je kind Incentro’ heeft een winnaar

De veelbesproken campagne van it-bedrijf Incentro is afgelopen en de actie heeft tóch een winnaar. In  riep Incentro mensen op om hun baby &;Incentro&; te noemen. Zij konden dan een geldprijs winnen. In een zei het bedrijf de actie te staken.

Interview

Volgens de redactie van Radio 1 ergeren luisteraars zich flink aan de reclames. Presentator Jurgen van den Berg belde directeur Paul Baan en vroeg hem waarom hij zulke vervelende reclames maakt.

Winnaar

‘Het was eigenlijk niet het plan dat er een winnaar zou zijn’, vertelt online marketeer Friso Plaizier van Incentro. ‘Maar toen kregen we een video binnen van dit jongetje. En dat vonden we zo leuk, dat we daar toch iets mee wilden doen.’

Ward (10) maakte een stop-motionvideo met zijn speelgoed en zond die naar het bedrijf. In het filmpje krijgen zijn Playmobilpoppetjes een baby en noemen die Incentro. Ward vertelt dat hij hoopte het prijzengeld te winnen, zodat hij zijn beste vriend kon opzoeken in het buitenland.

Plaizier zegt dat het team de inzending zo leuk vond, dat ze besloten om de jongen daadwerkelijk te belonen.

;Incentro&; is geboren!

Naamsbekendheid

Het bedrijf werkte samen met . Baan vertelt dat hij het advies kreeg om ‘te schuren’ oftewel: een reclame te maken die niet iedereen leuk vindt, maar die wel opvalt. Naamsbekendheid was het doel, al geeft de directeur toe dat de reclames niet duidelijk maken wat voor bedrijf Incentro is.

Uitleg

In de nieuwste video wordt wel uitgelegd dat het om een it-bedrijf gaat. ‘Tijdens de opnames bleek dat zelfs het jongetje niet wist wat we doen’, zegt Plaizier. ‘Dat kwam mooi uit, omdat we die kritiek ook van het grote publiek hadden gehad. Zo konden we de uitleg in de video verwerken.’

De video met de winnaar is te bekijken op en YouTube. Hij wordt (vooralsnog) niet uitgezonden op radio.

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (6)

Comment author avatar
Avatar

Martin Mol

(22 december 2016, 20:00)
http://www.molconcepts.com
Ja, top! En vooral dat het Edward en Karel gelukt is om dit idee verkocht te krijgen. Man, meerdere keren voorgesteld om je kind naar een merk te laten noemen en ik denk dat veel creatieven dit ook in hun lijstje hadden staan om te doen. Petje ook af voor de klant en met naam Paul Baan die het avontuur aanging. Want een campagne moet je voeren. Niet van te voren bedenken.
Avatar

Linda

(23 december 2016, 11:18)
Mooie wending van de -zoals ze zelf zeggen- 'schurende' campagne. Erg leuk gedaan!
Avatar

Ewout Honig

(27 december 2016, 23:19)
"Volgens de redactie van Radio 1 ergeren luisteraars zich flink aan de reclames. "

Bejaarde azijnpissers. Ik vond hem erg leuk bedacht. De zwakte zat in het gegeven dat volledig onduidelijk was wat de afzender deed.
Avatar

Matthijs

(7 mei 2017, 16:36)
Incentro oid vreselijk irritante reclame. En zo'n reactie van Ewout Koning is tevens zo bijzonder.
Lijkt wel of mensen steeds meer losgeslagen zijn van de realiteit. Ewout (alleen de naam al) is daar een lichtend voorbeeld van.
Avatar

eppo

(25 juni 2017, 0:27)
Wat een walgelijk idee om je kind als ouders naar zo'n dommige club te noemen. Een goed bewijs van de volslagen verkniptheid en imbeciliteit van de reclame-maffia, ontstaan uit de pamper-generatie van de eind 40'ers/ begin 50"ers; ("mammie, ik wil eerst een ijsje voor het eten; ja krijg je jochie, tutje") en die nu maar denkt dat het "volk " zich deze bagger zo maar door de strot laat douwen.

Gerelateerde items Incentro Commercial Einde

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs