Bureaus & Accounts

'Vlinder in de boksring' analyseert Nederlandse challenger-merken

Redactie Adfo Groep, redactie | 9 februari 2014, 13:54

Het boek ‘Vlinder in de boksring' bewijst dat underdogs kunnen winnen zolang zij maar slimmer, sneller en brutaler zijn.

'Kan Alex dat vermaledijde Binck uit de markt persen?' Dat vroeg Rabobank-ceo Bert Heemskerk in 2006 aan de directeur van beleggersbank Alex, toen nog een dochterbedrijf van Rabo. Heemskerk (in 2011 overleden) voelde zich namelijk diep gekrenkt door de reclamecampagne van Binck, die de bestuursvoorzitters van de grote banken belachelijk maakte. Heemskerk werd tot op het hockeyveld uitgelachen om de pestreclame van Binck. Hij opperde zelfs Alex gratis te maken, als Binck maar van de kaart werd geveegd. Wat overigens niet gebeurde want Binck nam Alex over in 2007.

Binck-oprichter Kalo Bagijn doet deze onthulling in het boek ‘Vlinder in de boksring. De zeven regels voor challengers die willen winnen en marktleiders die niet willen verliezen'. En dit is nog maar één van de talloze onthullingen van ondernemers in dit geruchtmakende boek, dat de drijfveren blootlegt achter succesvolle challengers als Suitsupply, Binck en Brand New Day, Route Mobiel, easyJet, Tango, Dirk, Marqt en Wakker Dier.

Challengen is namelijk veel meer dan brutale reclame en rebellie.

Met succes challengen vereist een uitgekiende strategie en honderd procent klant-involvement. En achter die geruchtmakende campagnes schuilen meeslepende verhalen over leiderschap, gedrevenheid en lef.

Het boek ‘Vlinder in de boksring' bewijst dat underdogs kunnen winnen zolang zij maar slimmer, sneller en brutaler zijn.

De titel is geïnspireerd op de vechtmethode waarmee bokslegende Muhammad Ali zelfs de zwaarste gorilla's om kreeg: ‘Bewegen als een vlinder en steken als een bij'. Nog een quote uit het boek van Kalo Bagijn, die ongekend open is over de strijd die hij met zijn nieuwe bedrijf Brand New Day voert tegen Aegon en andere woekerverzekeraars: ‘Onze medewerkers droegen T-shirts met de tekst ‘100% anti-Aegon'".

Het boek van Erwin Wijman, José Evers en Piet Hein Smit beschrijft de belangrijkste Nederlandse challengers van de afgelopen vijftien jaar. Het duikt in de theorie en brengt de zeven elementaire challenger-regels in kaart. Het boek is daarmee te beschouwen als een handboek voor challenger-marketing.

De auteurs laten ook zien hoe challengers als Route Mobiel, Tango, Wakker Dier, Marqt, Binck en Brand New Day weten af te rekenen met de arrogantie van de macht. Zij laten de gevestigde instituten trillen op hun grondvesten. Daardoor krijgt het boek een bredere, maatschappelijke reikwijdte. Waar de politiek en toezichthouders falen, slagen start-ups die de kunst van het challengen beheersen er wel in zelfvoldane monopolisten, grootbanken, verzekeringsmolochs, oliemachthebbers en onecht-voedselfabrikanten een kopje kleiner te maken.

Vlinder in de boksring (156 pagina's, ISBN 9789491560606) is net verschenen bij Adfo Groep en kost € 29,95. Ga naar de shop.

[Foto: De Fotomeisjes]

 

Over de auteur

Redactie Adfo Groep

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Vlinder in de boksring Erwin Wijman Xxs