Premium

Volkskrant, Trouw en FD zien printoplage stijgen

Dat blijkt uit de cijfers van NOM over het tweede kwartaal 2015 tot en met het eerste kwartaal 2016, die dinsdag bekend zijn gemaakt.

De totaal betaalde gerichte printoplage van drie dagbladen steeg: die van de Volkskrant en Trouw (beiden de Persgroep) en van Het Financieele Dagblad. Bij de grootste twee dagbladen De Telegraaf en AD blijft er een dalende tendens.

De cijfers van NOM 2015 Q2 t/m 2016 Q1 in vergelijking met 2014 Q2 t/m 2015 Q1 (tussen haakjes)
De Telegraaf 408.191 (was 450.182)
AD 332.789 (was 345.234)
de Volkskrant  222.471 (was 220.830)
NRC Handelsblad 140.586 (was 153.147)
nrc.next 27.350 (was 32.556)
Trouw 89.600 (was 88.566)
Het Financieele Dagblad 46.789 (was 46.594)
Het Parool 46.025 (was 49.036)
Reformatorisch Dagblad 43.370 (was 44.239)
Nederlands Dagblad 22.334 (was 21.869)

Digitale oplage
In digitaal - replica, totaal betaalde gerichte oplage - was er in 2015 Q2 t/m 2016 Q1 forse groei voor De Telegraaf, de Volkskrant en NRC Handelsblad. Het Parool laat zelfs bijna een verdubbeling zien. Alleen het Reformatorisch Dagblad wist geen stijging van de digitale oplage te realiseren.
 
Totaal betaalde gerichte oplage 2015 Q2 t/m 2016 Q1 in vergelijking met 2014 Q2 t/m 2015 Q1 (tussen haakjes)
De Telegraaf 142.376 (was 115.541)
De Volkskrant  78.294 (was 61.045)
NRC Handelsblad 49.082 (was 32.810)
nrc.next 14.757 (was 13.372)
AD 33.686 (was 28.505)
Trouw 18.636 (was 13.512)
FD 21.028 (15.073)
Het Parool 10.187 (was 5.972)
Nederlands Dagblad 4.715 (was 3.744)
Reformatorisch Dagblad 4.563 (was 4.820)

Metro
Gratis dagblad Metro wist de totaal verspreide oplage te laten stijgen. Die komt uit op 425.846 exemplaren. In dezelfde periode een jaar eerder was dat 410.991.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie