Premium

Vrouwelijk leiderschap in de creatieve sector: dit zijn de bedroevende cijfers

Onderzoekers vinden dat de sector meer kan doen tegen ongelijkheid tussen mannen en vrouwen

Vrouwen hebben minder vaak een toppositie in binnen creatieve bedrijven dan mannen en daar werd de afgelopen jaren regelmatig aandacht aan besteed. Wat hebben al die paneldiscussies, motiverende en opgeleverd?
Marketeers Daniel Bonner en Will Sansom onderzochten het.

Onderzoek

Bonner (Global Chief Creative Officer bij marketingbureau Razorfish) en Sansom (content- en strategiedirector bij Contagious Insider) kregen eind 2015 toegang tot een grote databank met gegevens van Cannes Lions. Het internationale festival publiceerde data van de afgelopen 15 jaar: 400.000 inzendingen van 40.000 bureaus. Ze formuleerden een paar hypotheses en lieten een team data-analisten los op de gegevens.

Vrouwelijk leiderschap

De marketeers wilden weten hoe het gesteld is met vrouwelijk leiderschap bij creatieve bureaus. Ze namen de lijsten met namen van medewerkers onder de loep. Daaruit blijkt dat 11 procent van de creative directors een vrouw is. Bij uitvoerend creative directors is het percentage nog lager: 9 procent. Van alle Chief Creative Officers was slechts 8 procent een vrouw.

Ontwikkeling in tien jaar

Sansom: ‘Dit zijn gemiddelden van de afgelopen 15 jaar. In die tijd zijn er allerlei initiatieven geweest om meer vrouwen aan de top te krijgen. Onze verwachting was dus dat de situatie verbetert.’

Ze bekeken de ontwikkeling van 2005 tot 2015. Wat bleek: de situatie is hooguit verslechterd. In 2005 was 9,9 procent van alle creatieve leiders een vrouw, in 2015 is het percentage 9,8 procent.

Praktische oplossingen

‘Wat we hier laten zien is heel belangrijk’, vindt Sansom. ‘Dit ondersteunt bijvoorbeeld de uitspraken van Cindy Gallop. De creatieve sector bewijst slechts lippendienst aan de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen, in de praktijk gebeurt er niet genoeg. Deze cijfers tonen aan dat er meer praktische oplossingen nodig zijn.’

Daniel Bonner en Will Sansom haalden nog veel meer inzichten uit de cijfers. Lees meer over het onderzoek in de volgende editie van Adformatie ().

Cindy Gallop versus Kevin Roberts

Cindy Gallop is voormalig bestuursvoorzitter van BBH en de initiatiefneemster van . Zij spreekt regelmatig over de ongelijkheid tussen seksen in de creatieve industrie. Ze was ook verwikkeld in (Saatchi & Saatchi), die met verlof werd gestuurd nadat hij zei dat er geen seksediscussie meer is in de reclame-industrie. werd Roberts gevraagd wat hij ervan vindt dat Gallop aandacht vraagt voor sekseongelijkheid.

Roberts: ‘Ze verzint een hoop problemen om zichzelf te profileren, om applaus te krijgen en om op een zeepkist te mogen staan.’

Als reactie riep Gallop mensen op om op Twitter te melden wat zij vinden van de uitspraken van de topman. In elk geval was de CEO van Publicis Groupe het niet met Roberts eens.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie