Premium

Waarom De Mol zich nu zelf bemoeit met TMG en Mediahuis haast moet maken

De strijd rond de Telegraaf Media Groep gaat door nu De Mol zich er echt mee gaat bemoeien. Ondertussen gaat de uitstroom van TMG-personeel door.

Aan het inmiddels vuistdikke dossier rond Telegraaf  Media Groep kan weer een nieuw hoofdstuk worden toegevoegd. Gisteren werd duidelijk dat Frank Botmans Dasym uit TMG is &;gestapt&;. Dat beheerde de portefeuille van John de Mol en Delta Lloyd. De Mol is sinds gisteren zelf aandeelhouder in TMG met 18,4 procent. 

De Mol wedt op twee paarden
De Mol wil verder niet reageren op deze &;bewegingen&;, maar volgens bronnen is duidelijk dat de mediatycoon met deze stap in feite op twee paarden wedt: hij wil de prijs opdrijven. Mediahuis zou 243 miljoen overhebben voor TMG, of 5,25 euro per aandeel. Daar wil hij meer van maken. In 2004 haalde hij een dergelijke truc al uit met zijn belang in Versatel.

Daarnaast aast hij mogelijk op de radiobelangen van TMG in het net ontstane Talpa Radio. Met TMG kwam hij vorig jaar tot een deal waarbij TMG zo’n 22 procent in de nieuwe radiogroep (538-Sky) kreeg. Als er bij de verkoop van het Telegraafconcern tot onderhandelingen komt, krijgt De Mol een voorkeursbehandeling rond de radiobelangen.

Bod Mediahuis 
Wordt men er zenuwachtig van bij Mediahuis en grootaandeelhouder VP Exploitatie (familie Van Puijenbroek)? Dat zou kunnen. De 5,25 euro per aandeel is aan de lage kant als je kijkt naar de assets van TMG. Mediahuis heeft nu een meerderheid van de aandelen (59 procent). Maar hoewel daarmee de overname goede kans van slagen heeft, blijft er de mogelijkheid is dat men er niet uitkomt met De Mol. Daarmee zouden de aandeelhouders kunnen besluiten een asset te verkopen, bijvoorbeeld het best draaiende onderdeel Keesing, of misschien wel gewoon De Telegraaf. Maar dan is TMG een lege huls.

Proces versnellen
Mediahuis en VP Exploitatie moeten voor 8 maart een biedingsbericht bij de AFM indienen, maar misschien doet men er verstandig aan het proces te versnellen. En dat heeft meer te maken met de situatie binnen het uitgeefconcern. Intern blijft het namelijk rommelen met de recente perikelen bij de regioredacties, waar van het personeel moet verdwijnen.

Op de redactie van De Telegraaf is er ondertussen veel discussie over de te varen koers. De resultaten onder hoofdredacteur Paul Jansen vallen tegen en zijn positie zou dan ook onder druk staan.

Talentvolle mensen
Er gaat meer personeel weg bij TMG dan dat er bijkomt. De reorganisatie binnen de regioredacties bijvoorbeeld zou er bewust nog zijn doorgedrukt in kalenderjaar 2016.

Insiders vrezen daarmee dat de talentvolle mensen straks zijn vertrokken en de structuren zijn weggevallen voordat Mediahuis erin stapt. En dat terwijl de Belgen juist hameren op een goede journalistieke organisatie. De uitgever wil onder haar vlag  alles intact laten en gescheiden laten opereren. Dat zal – – zorgen voor de broodnodige rust in de sector.

Donderdag werd bekend dat John de Mol zijn belang in Telegraaf Media Groep heeft vergroot naar 20,15 procent.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie