Premium

‘We willen Brits kwaliteitsdrama naar een zo groot mogelijk tv-publiek brengen'

BBC First, de (reclameloze) zender met Brits kwaliteitsdrama, heeft een succesvol debuut gemaakt in Nederland, zegt Liam Keelan - Director of Scripted Content, BBC Worldwide.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

BBC Worldwide ging op 16 mei live met BBC First, een tv-kanaal met 24/7 dramaseries van de BBC en andere Britse producenten. Met titels als Wolf Hall, The Musketeers en Silent Witness. BBC First is hier alleen te zien bij KPN. De zender maakte in Nederland zelfs zijn Europese debuut. Een aantal vragen aan Liam Keelan, verantwoordelijk voor de scripted content van de zender.

Waarom heeft BBC Worldwide besloten om een zender met alleen dramaseries te beginnen?
‘De BBC heeft zo’n rijkdom aan kwaliteitsdrama, dat het logisch was daar een eigen kanaal voor op te zetten. We zien wereldwijd een enorme groei aan (tv-)drama ontstaan en mensen hebben het daar ook over. De BBC heeft daar ontegenzeggelijk een groot aandeel in.’

Waarom is Nederland een belangrijke markt voor BBC First voor zijn Europese debuut?
‘We hebben Nederland gekozen omdat deze markt altijd een hechte relatie heeft gehad met de BBC en Britse televisie. We hebben het geluk gehad dat zowel BBC Wordwide’s zenderportfolio als de publieke BBC-zenders jarenlang beschikbaar zijn in Nederland. Het Nederlandse publiek heeft altijd grote interesse gehad in onze content. Daarom was het een natuurlijke stap om BBC First in Nederland zijn Europese debuut te laten maken. De zender is een one stop shop voor fans van Brits drama en het geeft onze klanten, zoals in Nederland KPN, de gelegenheid deze service te bieden met extra’s als mobiele services, et cetera.’

BBC First past in de trend dat specialinterestzenders terrein winnen.  In hoeverre bepaalt de kijker jullie uitzendschema?
‘Feedback van de kijkers is zeetr belangrijk voor ons. In Australië bijvoorbeeld, waar BBC First ook te zien is, is deze feedback zelfs cruciaal geweest in het aanscherpen van ons aanbod aan de kijkers.’

Wat is het verdienmodel van BBC First?
‘Momenteel is dat gebaseerd op distributie-inkomsten.’


Liam Keelan

Als Director Scripted kun je ongetwijfeld aangeven wat een Britse dramaserie nodig heeft om succesvol te zijn.
‘Het gaat er uiteraard om de “story telling” en de kwaliteit van het schrijven. Een geweldig verhaal dat goed geschreven is, heb je nodig voor universele aantrekkingskracht. Het Verenigd Koninkrijk heeft een rijke erfenis als het gaat om schrijftalent. Belangrijk is dat we een aanpak hebben waarbij we de acteur centraal stellen en niet het schrijfteam. Maar dan nog is er – gelukkig - ook een grote vraag naar Britse schrijvers.’

Hoe zijn de eerste twee maanden verlopen voor BBC First in Nederland?
‘Daar zijn we erg tevreden over. De zender had na twee weken al een dagelijks marktaandeel van 0,51 procent in de belangrijkste doelgroep, vrouwen van 35+. Een duidelijke uitschieter in de resultaten is de serie Silent Witness (tijdens de wekelijkse crime night op donderdagavond om 21.00 uur) met een aandeel van 0,8 procent in de belangrijkste doelgroep. Hierna bleef nog eens 79 procent van het publiek bij de zender om de serie Midsomer Murders te kijken. De crime night, met ook series als Death in Paradise, haalde recent al een aandeel van 1,24 procent in zijn timeslot. Over de gehele dag halen we 0,73 procent in onze hoofddoelgroep. We kunnen dus spreken van een goede start.’

Wat is de ambitie met BBC First?
‘Brits kwaliteitsdrama naar een zo groot mogelijk tv-publiek brengen. Om eerlijk te zijn denk ik dat we nog maar aan het begin staan van wat de Britse markt te bieden heeft. Er komt nog veel moois aan het komende jaar. Een paar highlights: een bewerking van Tolstojs Oorlog en Vrede, Maigret met in de hoofdrol Rowan Atkinson en SSGB van Len Deighton.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie