Premium

Welke partij koopt de Sanoma-bladen? Vandaag deadline.

Vandaag is de deadline voor de biedingen op de Sanoma-titels die in de etalage staan. Deze partijen zijn in de race.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sanoma zette op 31 oktober vorig jaar 32 tijdschrifttitels in de etalage. Titels als Grazia, Marie Claire, Playboy, Panorama, Nieuwe Revu, maar ook FietsActief en Vorsten Royale. Daar zijn er nog 31 van over, want de familie Barend heeft sportblad Helden in eigen beheer genomen. 

Coo content media bij Sanoma Henk Scheenstra was bij de bekendmaking van het afstoten van de titels optimistisch over het vinden van ‘een goed huis’. Er zouden zich meteen al diverse partijen gemeld hebben, van uitgevers tot private equity bedrijven.

Inmiddels zijn we een half jaar verder en vandaag moeten partijen die geïnteresseerd zijn hun binding offers bij Sanoma hebben liggen. Vervolgens gaat het uitgeefconcern kijken naar de biedingen en zal er ongeveer een maand verstrijken voordat de koper of kopers duidelijk worden.  

Is er inderdaad veel belangstelling voor de printtitels, zoals Scheenstra aangaf? Volgens goed ingevoerde bronnen zijn er wel degelijk verschillende partijen in de markt. Daarbij is wel de vraag: kopen ze het hele pakket of zijn ze geïnteresseerd in slechts delen, of soms een enkele titel? En wat gaat men daar dan voor betalen?

Nimbus
Als het gaat om het opkopen van alle te koop staande titels komen we al snel uit bij private equity firma’s. De Telegraaf wist er begin dit jaar drie te noemen: H2, Nimbus en Value Partners. De naam die nu veel genoemd wordt is Nimbus. Deze investeerder kocht onlangs overigens nog 95% van de aandelen in gelddrukker Koninklijke Joh. Enschedé in Haarlem. Nimbus zou het hele pakket kunnen kopen en daarna kunnen gaan saneren, zo zeggen insiders. 

Roto Smeets
Een andere naam die toch weer opduikt is Roto Smeets, de drukker van de Sanoma-titels. Dat heeft er belang bij dat de bladen in de markt blijven. Ceo Joost de Haas gaf aan niet meer in de race te zijn voor de Sanoma-bladen. ‘Wij worden geen uitgever, daarvoor ontbreekt het ons aan kennis en bovendien willen we geen concurrent van onze opdrachtgevers worden.’ 
Nu zou het zo zijn dat Roto Smeets toch een bod gaat doen op de titels en dan kijkt of ze deze kunnen doorverkopen. 

Geïnteresseerden met Sanoma-verleden
Dan zijn er nog gegadigden met een Sanoma-verleden. Bijvoorbeeld Walter van der Schaaff met zijn bedrijf Amstelview Capital. Van der Schaaff was tot en met augustus 2012 tien jaar lang vice president en cfo van Sanoma Media.

Een andere naam die circuleert is die van Cor Jan Willig die met een aantal ex-Sanoma Men’s Magazines mensen zou azen op 17 titels. Willig was cfo bij SMM tot aan de zomer van 2010.

Andere namen die al dan niet in samenwerking met een investeerder interesse zouden hebben getoond zijn Paul Molenaar, tegenwoordig van Reshift Digital, maar in het verleden COO Online & Media Innovatie bij Sanoma en Rob vd Bergh, in de periode 2000 tot 2005 topman van VNU, waarvan Sanoma in 2001 de bladentak kocht. Nog een naam die circuleert is Mark van der Kallen, zakenman en clubeigenaar van eredivisieclub ADO Den Haag. Voorheen was hij actief in de drukkerijbranche bij Thieme GrafiMedia Groep. 

Pijper Media
Dan is er nog een uitgever die volgens bronnen zou kunnen bieden op een deel van de titels: het Groningse Pijper Media, zowel drukker als publisher met titels in haar portfolio als Nautique en Lekker. 

Bij de namen lijken dus geen uitgevers als Hearst Magazines en Audax te zitten. Ook heeft zich geen Belgische partij gemeld. 

Wat wordt geboden?
De vraag is tenslotte, even los van het feit of een partij het hele pakket koopt of losse titels, wat de Sanoma-bladen zullen gaan opbrengen.

Er is weinig reden voor al te veel optimisme. In Europa waren er de afgelopen tijd twee opvallende moves rond de verkoop van tijdschrifttitels. Zo stootte het Franse Lagardère vorig jaar tien van zijn bijna veertig titels aan een consortium. Opmerkelijk is dat dit consortium van Lagardère zelfs geld mee kreeg.  En in Duitsland deed Springer vorig jaar magazines van de hand, omdat de uitgever zich wil gaan richten op de digitale business. De partij die de magazines (en regionale dagbladen) kocht, Funke, kreeg van Springer een lening mee om de deal te kunnen bekostigen.

Vanwege geheimhoudingsverklaringen kunnen betrokkenen niets zeggen over het proces.


Sanoma-titels die te koop staan

Glossies:
Beaumonde, Grazia, Marie Claire, Nouveau

Mannen:
Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar, Motor

Sport:
Fiets, FietsActief, Procycling, Zeilen

Divers:
101 Woonideeën, Babygids, delicious., Home and Garden, Kinderen, Knipmode, Knippie, More than Classic, Nickelodeon, Seasons, Tuinieren, Vorsten, Zin

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie