Winkeliers keren zich tegen Amsterdamse folderverbod

Detailhandel vreest voor banenverlies en omzetdaling van 800 miljoen euro.

Het Amsterdamse plan om een ja-ja sticker in te voeren voor ongeadresseerd drukwerk, komt komende woensdag (20 april) in de gemeenteraad. Op tafel ligt dan een die dertig winkelketens en organisaties in de detailhandel vrijdagmiddag hebben gestuurd. MKB Nederland over dit plan. De folderverspreiders .

De ondertekenaars roepen de gemeenteraad op om af te zien van de invoering van de ja-ja sticker, die flinke impact zou hebben op de omzet van en werkgelegenheid in de Amsterdamse detailhandel. In Amsterdam zijn ongeveer achtduizend winkels, wat neerkomt met 10% van het totale Nederlandse winkelbestand.

&;Folders dragen substantieel bij aan de bekendheid en beeldvorming van onze winkelformules, producten en diensten,&;zo schrijven de winkeliers. Folders zouden gemiddeld verantwoordelijk zijn voor  29% van de omzet van een winkel, en zijn daarmee nog altijd het meest effectieve reclamemiddel.

Door de invoering van de ja-ja sticker zouden inwoners van Amsterdam standaard geen folders meer in de brievenbus krijgen. De winkeliers verwachten dat dit een banenverlies zal opleveren die kan oplopen tot vierduizend banen en dat er een omzetdaling kan optreden van ongeveer €800 miljoen.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie