Als beste getest?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Van de week fietste ik langs een tramhokje met naast elkaar twee abri-posters die verdacht veel op elkaar lijken. Niet in uiterlijk; de een, Sun, communiceert wat subtieler of chiquer zou je kunnen zeggen, terwijl de ander, W5 - verkocht bij Lidl – lekker schreeuwerig en goedkoop oogt. Maar de boodschap is hetzelfde; allebei pochen ze met een onderzoek van de Consumentenbond en claimen ze als beste getest te zijn. Echter, met één kleine nuance; Sun roept dat ze als best getest is op ‘reiniging’. Het is natuurlijk goed om te weten dat Sun niet de beste is in ‘vuil maken’, maar wat ik me natuurlijk vooral afvroeg is; wie is nu eigenlijk de beste?

Blijkbaar zijn er verschillende parameters die bepalen of een merk goed wast. Ik heb het onderzoek van de Consumentenbond er daarom maar even bij gepakt. En wat blijkt; het armoedige W5 van de Lidl wint de strijd van Sun vrij overtuigend. Dat wil zeggen, op reiniging scoren beide merken even goed, maar over het geheel genomen - dus meenemend factoren als ‘materiaalaantasting’, ‘kalkaanslag’ en ‘streeploos opdrogen’ - scoort W5 een 7,1 en Sun een 6,6. W5 krijgt dan ook van de Consumentenbond het label ‘beste uit de test’ – samen met een ander B-merk, ‘Una’ van Aldi dat zelfs een 7,3 scoort.

Op zichzelf scoort Sun best goed, want het komt als derde uit de test, maar de allergrootste slag in de strijd om het tramhokje levert W5 toch wel met haar prijs. Het Lidl merk scoort namelijk óók het label ‘Beste koop’, omdat het per wasbeurt slechts €0,08 kost, terwijl Sun voor dezelfde wasbeurt €0,25 vraagt. Dat is dus ruim 3 keer zo duur! Dat alle wasmiddelen in dezelfde fabriek worden gemaakt wisten we natuurlijk al lang, maar dat je wel heel erg stom bent als je een A-merk koopt, wordt door dit onderzoek van de Consumentenbond wel heel pijnlijk duidelijk.

Ik denk daarom dat Sun de onderzoeken van de Consumentenbond voortaan beter gewoon links kan laten liggen. Laat het merk zich weer focussen op waar het echt goed in is. En dan bedoel ik natuurlijk niet het produceren van wasmiddelen, want dat kan iedereen tegenwoordig. Nee, ik bedoel reclame maken. Je weet wel, een advertising property in de markt zetten met grappige mannetjes in witte jassen die in ieder geval de indruk wekken dat ze veruit het beste zijn in wasmiddelen maken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie