Merk & Strategie

Merken die verdwijnen (3): Patrick van der Pijl over Blokker

Richard Otto, blogger | 20 februari 2017, 11:01

Wat wordt overbodig, welk merk is rijp voor een overname en wie kan het simpelweg niet meer bijbenen?

auteurs Richard Otto en Robbert van Loon blikken ditmaal vooruit. Branchegenoten geven hun visie op merken waarvan zij verwachten dat deze verdwijnen. In deze aflevering: Patrick van der Pijl (CEO van )

Van der Pijl: ‘Met het overlijden van Jaap Blokker in 2011 is eigenlijk ook een einde gekomen aan de winkel Blokker. Een bedrijf van ruim honderd jaar oud ligt binnenkort waarschijnlijk op de begraafplaats tussen V&D, DA drogisterij, Miss Etam, Schoenenreus, Mexx en Free Record Shop. De enige vraag is: wanneer? Wat is het toch met deze bedrijven? Is het de schuld van de economie? Is het de schuld van het weer? Is het de schuld van inkoop? Of zien de bestuurders iets over het hoofd?

Jaap Blokker wás Blokker. Hij leidde het bedrijf op zijn ondernemersgevoel. En dat ging jarenlang heel goed. Blokker kreeg hulp van het motortje van de Nederlandse economie: de bevolkingsgroei. Daarnaast was de concurrentie overzichtelijk: winkels zaten allemaal in dezelfde winkelstraat. Jaap bouwde zijn imperium uit van 43 winkels in 1975 naar 800. Slim en handig inkopen en alles in de winkel leggen, dat was het spel. Dat gold niet alleen voor Blokker, maar ook voor anderen. Zo lang het goed ging met de economie, ging het ook met Blokker goed.

Het tij keerde in 2009. Groei was niet langer vanzelfsprekend. Ook bij Blokker holde de omzet achteruit. Het bedrijf draaide verlies. En Jaap geloofde niet zo in het internet. Na zijn dood in 2011 kwam er ook nog gedoe in de familie. Jaaps opvolger kwam in een eeuwenoud bedrijf terecht dat niet vooruit keek, maar met de troep van gisteren bezig was. De informatievoorziening was hopeloos. Men had geen idee wat er allemaal aan wie werd verkocht. Geen probleem. Ze haalden nog een aantal trucs uit. Ze huurden een celebrity indie de omzet kon vergroten. Dat werkte immers ook bij Nespresso. Ze ontwierpen een nieuw logo, de oranje punt stond voor online. En ze richtten de winkels opnieuw in. Dat zou vast en zeker nieuwe klanten aantrekken.’

Lees ook:

Over de auteur

Reacties op dit artikel (5)

Comment author avatar
Avatar

Marianne Jacobs

(20 februari 2017, 17:59)
Ik zou denken, richten op best verkochte producten huishoudelijk naast het eigen label
Voor de stofdoekjes en schoonmaakmiddelen kan men naar de Axion
Goed getraind en enthousiast personeel.Daar ontbreekt het helaas maar al te vaak aan
Tot slot, het genereren van data...eerlijke data....en zorgen dat je een 'relatie' opbouwt met je potenciele klant
Online als hulpmiddel om offline te stimuleren.Daar moeten we naar toe
De consument koopt online puur voor het gemak maar zal altijd de oerbehoefte houden te ruiken,voelen,proeven en zien
Verbindt het een met het ander en je zult merken dat het werkt
Er zullen wel een paar knopjes omgezet moeten worden bij de merkfabrikanteen maar daar krijgt men ook eerlijke data voor terug!
Let's Go!
Avatar

Anonymous

(21 februari 2017, 9:05)
De namen die genoemd worden als Blokker V&D DA Miss Etam Schoenenreus zijn namen van bedrijven maar waren nooit een merk zoals bijv O'Neill of Sapph de enige die er tussen staat als merk was Mexx dat was een merk maar kennelijk niet sterk genoeg. Als je over merken praat dan denk je aan Nike waar ook echte merkbeleving is. Blokker heeft geen beleving behalve potten en pannen. Free record shop was een platenwinkel is voor toen een nieuw concept maar zeker geen merk in de beleving zoals Nike Fila of O'Neill Dus het zijn met name de gewone winkelconcepten die verdwijnen maar echte Merken als Chanel Gucci Louis Vuitton die blijven omdat het echte merken zijn met beleving
Avatar

Robert Heilbron

(21 februari 2017, 9:10)
De namen die genoemd worden als Blokker V&D DA Miss Etam Schoenenreus zijn namen van bedrijven maar waren nooit een 'merk' zoals bijv O'Neill of Nike de enige die er tussen staat als merk was Mexx dat was een merk maar kennelijk niet sterk genoeg. Als je over merken praat dan denk je aan Nike waar ook echte merkbeleving is. Blokker heeft geen beleving behalve potten en pannen. Free record shop was een platenwinkel is voor toen een nieuw concept maar zeker geen merk in de beleving zoals Nike Fila of O'Neill Dus het zijn met name de gewone winkelconcepten die verdwijnen maar echte Merken als Chanel Gucci Louis Vuitton die blijven omdat het echte merken zijn met beleving die zullen altijd blijven
Avatar

Richard Otto

(21 februari 2017, 10:57)
Hi Robert,
Ben ik niet met je eens. Check maar eens in de dikke Van Dale op de term 'merk'.
Avatar

C.Arkesteijn

(20 maart 2017, 9:51)
Ja, Blokker was Jaap Blokker! Zo was dat en in mijn ogen was dat ook het probleem dat blijft voortwoekeren! Natuurlijk heeft Jaap Blokker het geweldig gedaan, maar daar zat ook een andere kant aan! Wat er ook gebeurde in bij Blokker je moest altijd bij Jaap langs om advies en goedkeuring te krijgen plus dat er in de top allemaal ' ja knikkers' zaten!! En doordat deze situatie zo was hebben ze eigenlijk nooit verder gekeken dan de neus lang was en de boel de boel laten, want het loopt toch goed? En daardoor zitten ze nu in de problemen en zie maar eens op te lossen!!!!!!!!! C. Arkesteijn

Gerelateerde items Blokker Retail Verdwenen Merken

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs