Premium

Bob Stel (Translation): ‘We wisten de klant te overtuigen om zichzelf te parodiëren’

Nils Adriaans bezoekt deze week namens Adformatie Creative Week in New York.

Gedurende de week vinden daar de ADC Awards en The One Show plaats, evenals de Creative Summit. Daarnaast zal hier dagelijks een interview met een Nederlandse creatief in New York te lezen zijn.

De eerste vier afleveringen waren met Nick Klinkert van Droga5, Menno Kluin van Deutsch, Eng-San Koh van branding agency Love and War en Lukas Derksen van Sid Lee USA.

De vijfde aflevering is met Bob Stel, die sinds 2015 als Sr. Art Director bij Translation ‘voornamelijk op Apple Music en andere muziek gerelateerde klanten’ werkt.

Hoe ben je terecht gekomen in New York?

Ik ben in het verleden vaak in New York geweest om vrienden te bezoeken. Hierdoor leerde ik New York door de jaren heen steeds beter kennen en begon het als een soort tweede thuis te worden. De dynamiek, diversiteit en onophoudelijke veranderlijkheid van New York heeft een enorme aantrekkingskracht en bleef mij fascineren. Maar ik overwoog nooit serieus om hier daadwerkelijk te gaan werken en wonen.

‘Dit veranderde toen ik in 2014 naar Portland verhuisde om bij een lokaal designbureau voor Nike te werken. Dit was een geweldige ervaring, maar Portland is geen New York en gezien ik toch al de oversteek naar de VS had gemaakt was het maar een kleine stap om te verhuizen. Ik raakte in gesprek met Translation en die boden mij een interessante rol binnen het bureau. In 2015 verhuisde ik naar New York en verbaas, verwonder en vermaak mij nog steeds elke dag over de dagelijkse gang van zaken hier.’

‘Ik werk bijvoorbeeld bij een bureau dat zich heeft gespecialiseerd in sport, pop en muziek-cultuur’

Wat is het grootste verschil met werken in de Nederlandse industrie?’

‘Het bereik en de budgetten zijn natuurlijk groter, maar de Verenigde Staten is ook een land met grote interne verschillen. Zo zijn meer mensen weliswaar betrokken om meer beslissingen te nemen over grotere financiële belangen – maar dat gebeurt binnen een landschap met meer culturele gevoeligheden. Hierdoor is er ook plaats voor meer gespecialiseerde bureaus. Ik werk bijvoorbeeld bij een bureau dat zich heeft gespecialiseerd in sport, pop en muziek-cultuur. In Nederland zou een bureau als Translation niet kunnen bestaan.’

Welk werk heb je daar zoal gemaakt? Vertel daar eens over.

Ik ben hier nog maar relatief kort, maar ik heb vorig jaar een campagne voor Apple Music gemaakt die tijdens de Emmy Awards gelanceerd werd. De campagne was de introductie van de nieuwe Apple Music service met de Engelse talkshow host van de Late Show James Corden, samen met Pharrell.

‘Wat interessant was, was dat er weinig mensen betrokken waren in het proces. Zowel aan bureau- als klantzijde. Hierdoor ontstond een hechte samenwerking en wisten we de klant te overtuigen om zichzelf te parodiëren in hun eigen campagne.’

Wat is jouw American dream?

‘Dat Donald Trump ontslag neemt.’

Wat is het belang van Creative Week?

Ik ga helaas weinig van de Creative Week meepikken. Ik ben deze week in plaats van reclame vooral naar vulkanen en gletsjers aan het kijken in IJsland. Wel jammer want het is altijd cool om goed werk van anderen te zien. Creative Week biedt een goede inventaris van de laatste ideeën en ontwikkeling in het vak. En doordat New York het kruispunt van de wereld is heeft de Creative Week een enorm divers publiek. Het geeft nieuw talent ook toegang tot de creatieve industrie. Dat is eigenlijk misschien wel het interessantste.

Wat vind jij de belangrijkste ontwikkeling in het vak op het moment?

Ik ben erg benieuwd hoe technologie zich gaat ontwikkelen en hoe dit storytelling gaat beïnvloeden. VR bijvoorbeeld staat qua techniek en distributie in verhouding tot traditionele media nog in de kinderschoenen, maar het is een geweldig medium waar nog heel veel ruimte voor experiment in zit. Verder is het interessant om te zien hoe de kruisbestuiving tussen reclame, entertainment en journalistiek zich ontwikkelt qua content. Reclame is interessant voor degenen die daarin geïnteresseerd zijn, maar over het algemeen word reclame nog steeds weg gezapt, -gegooid, -geklikt en bespuwd. Vice laat bijvoorbeeld zien dat het ook anders kan. En hoe. En WE ARE Pi is een ander goed voorbeeld, die hebben net de documentaire I Was There When House Took Over the World over het ontstaan van de house-muziek in Chicago gemaakt.

Tot slot, wat vind jij het mooiste recente voorbeeld van creativiteit en waarom?

The Fearless Girl van McCann op Wall Street. Een enorm goed en heel relevant idee.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie