Adfo Cannes

Cannes Lions: Publicis doet niet meer mee met prijzenfestivals

Claartje Vogel, redactie | 22 juni 2017, 11:41

Directeur Arthur Sadoun besluit dat Publicis-bureaus niet meer mogen inzenden voor festivals zoals Cannes Lions

Arthur Sadoun is sinds drie weken president-CEO van Publicis Groupe en drukt nu al zijn stempel op het bedrijf. Om kosten te besparen doen Publicis-bureaus volgend jaar niet mee met prijzenfestivals.

Dat zei Sadoun in het Majestic Hotel tijdens het Cannes Lions Festival of Creativity. Bureaus mogen de komende tijd niet meer meedoen met awards of andere betaalde promotionele activiteiten. Dat geldt dus voor Cannes Lions, maar ook voor andere festivals zoals CES of SXSW. Dit besluit geldt vanaf 1 juli zonder uitzonderingen voor alle Publicis-bureaus. In Nederland horen bijvoorbeeld Publicis One, DigitasLBi en Starcom bij de groep.

Kosten moeten omlaag
Met deze maatregel wil Sadoun kosten besparen. Volgens Adweek moeten de kosten in 2018 met 2,5% omlaag. (Zie ook 'Wie kan Cannes nog betalen?')

Publicis is een van de grootste inzenders voor Cannes, na Omnicom (meeste inzendingen) en WPP. Adage schat dat Publicis Groupe meer dan 2,2 miljoen dollar besteedt aan alle prijzenfestivals, waarvan 25% besteed wordt aan Cannes Lions. En daar komen dan nog hotel-, reis- en feestkosten van de afgevaardigden in Cannes bij.

Kunstmatige intelligentie
Het geld dat Sadoun bespaart door niet naar festivals te gaan, zal hij besteden aan een intern hulpprogramma op basis van kunstmatige intelligentie. Dit programma heet Marcel en moet medewerkers wereldwijd helpen om slimmer (samen) te werken. In de video legt hij uit wat dit programma inhoudt.

Verrassing voor medewerkers
Uit rondvraag blijkt dat de meeste Publicis-medewerkers verrast zijn door de beslissing van Sadoun. Zij waren niet op de hoogte gebracht voor zijn aankondiging.

Ook klanten reageren verbaasd. Zij begrijpen dat Publicis kosten moet besparen, maar vinden het jammer dat het bedrijf niet meer meedoet met festivals als Cannes. Keith Weed van Unilever in Adage: 'Tijdens festivals als Cannes en CES ontmoeten we huidige en toekomstige partners. Jammer als Publicis daar niet meer bij is, maar het is hun eigen keuze. Steeds meer mensen vinden Cannes te groot, te druk, te complex en te duur. Ik hoop ook dat deze beslissing van Publicis de organisatie van Cannes aan het denken zet.'

Ook andere bureaus kijken kritisch naar de kosten van festivals, lees Wie kan Cannes betalen? (premium artikel)

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Steve

(23 juni 2017, 9:33)
Wow!!!! Wat een ongelooflijk goed besluit!! En wat goed dat ze in Marcel investeren. Of het gaat werken, moet nog blijken, maar ik hoop het wel. In onze steeds multicultureler wordende wereld, is het geweldig wanneer je gevoed kan worden door creatieven en strategen die zich over de hele wereld kunnen bevinden: van Amsterdam tot Mumbai, van LA tot Joburg, van London tot Rio. Ik had Marcel zelf wel willen verzinnen en ontwikkelen.
Avatar

gnaues

(23 juni 2017, 9:40)
uuuh... de wereld was altijd al multicultureel hoor, dat is niet iets van de laatste tijd...
Avatar

Ron Meijer

(23 juni 2017, 15:31)
Eens in de zoveel jaar is er een bureau dat zich terugtrekt uit prijzenfestivals. Zo nu Publicis.Vaak worden kosten als reden genoemd.
De echte reden is meestal: Het kost ons een vermogen en we winnen bijna nooit.

Gerelateerde items Publicis Publicis One Arthur Sadoun

Meer in channel Adfo Cannes

Blijf op de hoogte

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs