Premium

Drukkers en verspreiders slepen Amsterdam voor rechter om ja/ja-sticker

Brancheorganisaties willen schade verhalen op gemeente.

MailDB (de vereniging van verspreiders ongeadresseerd reclamedrukwerk) en het KVGO (Koninklijk Verbond van Grafische ondernemingen) sommeren de gemeente Amsterdam om het besluit tot invoering van de ja/ja-sticker terug te draaien. 

De branchepartijen menen dat er sprake is van onrechtmatig handelen door de gemeente en dat het voorstel strijdig is met diverse &;beginselen van behoorlijk bestuur&;, zoals het zorgvuldigheids- en het rechtszekerheidsbeginsel. Een ingrijpende stelselwijziging zou niet in een gemeentelijke verordening mogen worden opgenomen. De gemeenteraad zou daarom niet bevoegd zijn om het opt-insysteem in te voeren.

Ingrijpende gevolgen
 De Amsterdamse gemeenteraad ging op 20 april akkoord met het  om het huidige opt-outsysteem (nee/nee en nee/ja-stickers) voor ongeadresseerd reclamedrukwerk te vervangen door een opt-insysteem. In 2017 mogen in Amsterdam daardoor alleen reclamedrukwerk worden bezorgd in brievenbussen met een ja/ja-sticker.
 
De invoering van het opt-insysteem heeft ingrijpende gevolgen, stellen de brancheorganisaties. Doordat er minder adressen zullen zijn waarze mogen bezorgen, voorzien de verspreiders een daling van de inkomsten. Maar ook de winkelbedrijven zouden de gevolgen ondervinden omdat ze voor een groot deel van hun omzet afhankelijk zijn van traffic uit ongeadresseerd reclamedrukwerk.

De bezwaarmakers stellen dat de branches die zij vertegenwoordigen onevenredig hard worden getroffen door de maatregel, die ten koste zal gaan van de werkgelegenheid, en plaatsen vraagtekens bij de handhaafbaarheid van het ja/ja-sticker systeem die afwijkt an de huidige regeling en daardoor praktisch onuitvoerbaar wordt.
 
Sommatie 
In een brief die vandaag aan de gemeente Amsterdam is gestuurd, sommeren de branchepartijen om het opt-insysteem niet door te zetten en dit uiterlijk 14 september kenbaar te maken.

Bovendien stellen ze de gemeente aansprakelijk voor alle schade die zal worden geleden als gevolg van het uitblijven van druk- en verspreidorders. Winkeliers zijn nu al bezig met het vaststellen en toewijzen van hun reclamebudgetten voor volgend jaar en moeten daarbij anticiperen op de  onduidelijke situatie die door toedoen van de gemeente is ontstaan.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie