Marketing Technology

Facebook test commercials tijdens livestreams

Claartje Vogel, redactie | 2 augustus 2016, 12:11

Reclames van 15 seconden tijdens livevideo's

Facebook test op dit moment reclameboodschappen tijdens live video-uitzendingen op het medium. Dat bevestigt een woordvoerder aan AdvertisingAge.

Halverwege

Het is voor het eerst dat Facebook reclameboodschappen uitzendt halverwege video’s. Het gaat om een test bij de livestreams van ‘prominente videopartners’: bedrijven of celebrities die door Facebook betaald worden om live video’s uit te zenden op het sociale medium. Als jij zelf een video live uitzendt, hoef je dus (nog) niet bang te zijn dat er ineens een commercial verschijnt.

Verdienmodel

Deze nieuwe test is geen verrassing. Het sociale netwerk experimenteert al een tijdje met videolivestreams en is op zoek naar een verdienmodel. Tot nu toe wilde oprichter Mark Zuckerberg geen prerolls (reclames vóór de video) gebruiken, omdat hij vond dat die een negatieve invloed op kijkervaring hebben. Hij is blijkbaar positiever over midrolls (reclames halverwege een video).

Bestaande videocampagnes

Vorige maand liet Zuckerberg grote adverteerders weten dat hun commercials kunnen verschijnen tijdens livevideo’s. De reclames waar Facebook mee test zijn namelijk bestaande videocampagnes, die normaliter op je tijdlijn verschijnen.

Maximaal 15 seconden

De reclames kunnen vijf minuten na het begin van de livestream starten. Ze duren maximaal 15 seconden. Het is nog niet duidelijk of alle kijkers dezelfde reclame zien op hetzelfde tijdstip. Volgens een bron van Advertising Age mag de persoon die de livestream uitzendt, bepalen welke adverteerders wel en niet in de livestream te zien zijn.

Prominente partners

Op dit moment betaalt Facebook bedrijven en beroemdheden om te streamen. Het bedrijf heeft volgens The Washington Post zo’n 140 contracten met grote namen als Gordon Ramsay, CNN en Huffington Post. Zij gaan zorgen voor een regelmatig aanbod van kwaliteitsvideo’s. Dat moet het medium aantrekkelijk maken voor adverteerders.

Volgens blogger Mark Bijl kunnen merken binnenkort niet meer om livestreaming heen. Lees waarom.

Succes van livestreams

Livestream op Facebook is al een tijdje beschikbaar. Hoewel niet alle streams een succes zijn, gingen een paar video’s viral. Denk aan Chewbacca mom (meer dan 160 miljoen kijkers, zie hieronder) en de exploderende watermeloen van Buzzfeed (10 miljoen kijkers, waarvan 800.000 live). Maar er zijn incidenten geweest die adverteerders afschrikken. Zo werden een zelfmoord, een aanslag en een schietpartij uitgezonden.

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (0)

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Facebook Livestream Live

Meer in channel Marketing Technology
Blijf op de hoogte
Adfo Events
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs