Premium

Luisteronderzoek per 2017 op minuutniveau, NLO nodigt technische partijen uit

NLO versnelt het proces om het luisteronderzoek geheel elektronisch te maken en kijkt naar partijen die daarvoor technische devices beschikbaar hebben.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

dat het luisteronderzoek in de nabije toekomst geheel elektronisch wordt. Nu is daar ook echt een datum aan vastgeplakt: 1 januari 2017. Vanmiddag werden de handtekeningen gezet onder een addendum bij het huidige contract. Concreet betekent dit dat het nu lopende contract met GfK naar eind 2016 werd verlengd. Er wordt dus een jaar langer doorgegaan met de dagboekjes (radiologs).

Meten op minuutniveau
In het voorjaar werden de resultaten uit het onderzoek met de Mediawatch van onderzoeker GfK naar inzicht in het reclamebereik van radio bekendgemaakt. Directeur NLO Nicole Engels: ‘We hebben het traject met de Mediawatch afgerond en de leerdoelen gerealiseerd, waarbij de Mediawatch ons heeft overtuigd van de mogelijkheden voor meten op minuutniveau. We willen registratie op minuutniveau doorzetten, zoals we dat met het horloge gedaan hebben. De vraag is alleen: hoe? We kijken nu naar diverse mogelijkheden, zoals de pager of een app op de smartphone. Daarover moeten we informatie gaan inwinnen en kijken welke methode mensen acceptabel vinden. Beiden hebben hun voordelen. Om een voorbeeld te noemen: bij een onderzoek via de app is de verwachting de Randstedelijke jongeren makkelijker mee te krijgen. Dat is nu .’

Technische partijen uitgenodigd
Met welke partij NLO uiteindelijk in zee gaat voor het elektronische luisteronderzoek is eveneens nog open. ‘GfK, waarmee we nu het luisteronderzoek doen, heeft de mogelijkheden, maar een partij als Ipsos zou ook kunnen. Dat combineert bijvoorbeeld encoding – een code meesturen in de uitzendstraat van de zender – en soundmatching – een aantal keer per minuut een geluidssample. Maar er zijn meer bedrijven die de techniek in huis hebben. Die willen we ook uitnodigen.’

2017
Door het huidige GfK-contract met een jaar te verlengen, kunnen de apps worden getest en kan gekeken worden naar de opbouw van een panel en de technische en financiële aspecten. Op die manier kan NLO een periode schaduwdraaien met het nieuwe onderzoek, dat dan in januari 2017 van start gaat. Het jaar 2017 is sowieso interessant, want dan worden ook de vergunningen voor de grote commerciële radiostations opnieuw toegekend.
 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie