Omzet en EBITDA RTL Nederland stijgen

Ceo Bert Habets is tevreden over de jaarcijfers 2015.

De omzet van RTL Nederland was 490 miljoen, 7,2 procent meer dan in 2014 toen het 457 miljoen was. Er was een kleine plus in EBITDA: 111 miljoen (+0,9). De operationele winst liep wel terug: -1,9 procent naar 101 miljoen euro. Dat kwam voornamelijk door aanloopverliezen op video on demand en door de beëindiging van een samenwerkingsverband met telecomprovider Vodafone.

Het eerste halfjaar was teleurstellend voor RTL Nederland, maar dat werd in de tweede helft van het jaar tenietgedaan. Al eerder bleek uit dat de tv-reclamemarkt in de tweede helft van het jaar aantrok.

VOD en MCN
Ceo Bert Habets: &;We sluiten 2015 met grote tevredenheid af. Na een teleurstellende eerste helft, hebben we in het tweede deel van 2015 een mooie inhaalslag gemaakt en ons winstniveau kunnen handhaven. Het licht aantrekken van de markt, de stabiele performance van onze zenders en hogere distributieopbrengsten waren hiervoor de belangrijkste oorzaken. We hebben verder geïnvesteerd in onze brede en innovatieve strategie waarin we de consument elke dag op een relevante manier willen bereiken en verrassen. Dit heeft onder andere geresulteerd in de lancering van het nieuwe RTL Z met een eigen 24-uurs zender, de continue groei van onze VOD-platformen en de snelle groei van onze RTL MCN met een groot aantal nieuwe contentmakers. Bovendien hebben we ons ventures portfolio uitgebreid en zijn we andere verrassende partnerships aangegaan, zoals met Triade Media en de joint venture met SpotX.&;

Habets zegt dat de grilligheid van de markt en de constante innovatie van onze business een flexibele mentaliteit vraagt en de durf om snel te handelen. &;Niet alleen het lanceren van nieuwe initiatieven is een kunst, ze elke dag door ontwikkelen en verbeteren bepaalt uiteindelijk het succes.&;

RTL Group
Moederconcern RTL Group kwam vanmorgen met mooie cijfers. Het zag de winst afgelopen jaar met ruim een vijfde oplopen tot 789 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan een sterke groei van de online omzet. Die nam met bijna driekwart toe tot 508 miljoen euro, op een totale omzet van ruim 6 miljard euro. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie