Premium

Ondertussen bij Kingsday

Kingsday viert deze eerste Koningsdag in stijl met Prinsessenwerpen, maar wat zijn verder de wapenfeiten van het bureau dat in 2011 anticiperend met deze naam werd opgericht?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Trots ex-Euro RSCG-mannen Sander Volten, Sicco Beerda, Eric Ytsma en Bram de Rooij op 22 juli 2011 in Adformatie de naam van hun nieuwe bureau: Kingsday.

Ze  verklaarden een &;overzichtelijke ambitie’ te hebben: zo snel mogelijk een plek te veroveren in de Champions League van de bureauwereld. En wel zo: &;Niet met de geijkte belofte dat we alles anders gaan doen, maar door communicatiedisciplines op een slimme manier te mixen en voort te bouwen op ons succes van de afgelopen 10 jaar.’

Leuk, dat , maar wanneer is het zover met die plek in de Champions League?

‘Ik denk wel dat we in een goede flow zitten en dat onze ambitie aan het uitkomen is. We zijn met 20 man, een talentvol en gedreven team, we hebben een aantal ambitieuze klanten aan ons verbonden, zoals Duyvis, Mini, Smint, MoneYou, Bloemenbureau, Hartstichting en Knorr, en we zitten op een mooie plek.’

Waar staan jullie nu voor en welk werk drukt dat het beste uit?

‘De komende maand gaan we een heel groot project doen voor Mini, waarbij alles wordt ingezet, van het merkbouwend aankondigen, heel activerend online tot en met de dealervloer. Dat wordt echt een goede case die laat zien waar we voor staan: echt geïntegreerd werk op het snijvlak van reclame, pr en digital.  Voor het Bloemenbureau hebben we ook een aantal cases gebouwd waarin we de combinatie advertising, digital en pr hebben toegepast. We hebben goede hoop dat onze Valentijnsdag-guerilla-actie voor het Bloemenbureau, , gaat scoren in Cannes dit jaar. We zijn echt een businesspartner voor onze klanten. Ik denk dat onze moderne aanpak ons ver heeft gebracht. We zijn een speler van formaat tegenover de traditionele bureaus. Dat je voor een Rabobank-pitch wordt uitgenodigd zegt natuurlijk ook wel wat.’

Over ‘traditioneel’ versus ‘modern’ gesproken: wat vind je ervan dat N=5, Lemz en DDB & Tribal de top 3 bureaus bij de Spin Awards waren?

(lacht) ‘Ook die bureaus hebben niet stil gestaan,  ik zie daar een enorme vooruitgang, waarbij ik Lemz en Tribal iets anders beoordeel dan N=5, want die twee bureaus hebben net als Kingsday digitale wortels.’

Aan hoeveel pitches heeft Kingsday meegedaan, afgezien van de nu lopende pitches voor en , en hoe is de conversieratio?

 ‘We zijn heel selectief geweest in de deelname aan pitches en nu Rabobank loopt kijken we echt even heel kritisch naar wat we wel en niet doen. Onze conversieratio is vrij hoog, meer dan de helft van de pichtes waar we aan meededen, hebben we tot nu toe gewonnen: Mini, Duyvis, Bloemenbureau, Smint, MoneYou, de Hartstichting, Knorr.’

In september vorig jaar jullie een meerderheidsaandeel aan Omnicom Group, omdat Kingsday zo zijn internationale ambities sneller verwacht te kunnen verwezenlijken. Hoe staat het daar nu mee?

‘We hoopten in ons derde jaar twee internationale klanten aan ons te binden en dat is gelukt. We hebben een heel stuk van de Mini global business gewonnen en we werken sinds een paar weken voor een Nederlands bedrijf met een grote internationale ambitie en aanwezigheid. Onze verbinding aan Omnicom helpt ons, ook internationale pitchconsultants zijn nu in ons geïnteresseerd.’

Hoe is de wisselwerking met de andere bureaus binnen de groep in Nederland?

‘We rapporteren aan Ominicom Group Services. We zijn laatst gepolst of we voor een internationaal traject de lead wilden nemen vanuit Omnicom, maar ik weet nog niet of dat doorgaat.’

Volgend jaar weer een Kingsday. Waar wil je dan staan?

‘We hadden de hoop dit jaar naast twee internationale klanten ook één grote nationale klant te verwelkomen -  wie weet wat de Rabobank pitch gaat brengen. Verder willen we gezond en rustig blijven groeien, zowel qua formaat als inhoudelijk. Er verandert zo veel in de markt, we gaan kijken hoe we naast de huidige focus op advertising, pr en digital, data en  mediastrategie zo goed mogelijk in het bureau kunnen integreren. Daar zullen we het komende jaar ook flink aan blijven trekken.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie