Premium

Ster neemt stemproces Gouden Loeki rigoureus op de schop

Binnenkort is het bekritiseerde ‘achterban-stemmen’ verleden tijd. Ster maakt van de Gouden Loeki een nog zuiverder publieksprijs.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Ster Gouden Loeki wordt vernieuwd. De aanstaande uitreiking, op 14 januari 2015, zal de laatste uitreiking op televisie zijn. De uitreiking wordt vanaf reclamejaar 2015 dus niet meer live uitgezonden op televisie.

Een misschien nog wel ingrijpender verandering is dat de manier van stemmen gaat wijzigen. Ster kreeg steeds vaker feedback over al of niet vermeend ‘achterbanstemmen’. Tot nu toe kwam Ster (na een lang voortraject), op de finaleavond namelijk met een top vijf, waar het Nederlands publiek (vergelijk The Voice of Holland en vergelijkbare programma’s) op kon stemmen. Wie de meeste stemmers op de been kon brengen, trok aan het langste eind.

Feyenoord en SP
Vorig jaar ging de commercial van Diergaarde Blijdorp (‘de nieuwe hoofdsponsor van Feyenoord’) er met de Gouden Loeki vandoor. De commercial staat mede door het gebruikte lied You’ll Never Walk Alone, bol van het Feyenoord sentiment. Het was dan ook geen wonder dat aanhangers van Feyenoord elkaar massaal optrommelden om op Olli te stemmen en de commercial won. De commercial ‘Baby’ van Gamma werd tweede en ‘Judomeisje’ van Campina werd derde. In 2008 won de commercial van de SP nadat de politieke partij de achterban had opgetrommeld om massaal te stemmen.

In gesprek
Ster ging in de loop van dit najaar het gesprek aan met een aantal reclamebureaus over dit thema. Sabine van Aken, woordvoerster van Ster, zegt dat veel van de bureaus vraagtekens plaatst bij het ‘achterbanstemmen’. Van Aken: ‘Om deze vraagtekens tot een minimum te beperken zullen we de rol van het onafhankelijke en grote publiekspanel veel groter maken.’

Niet meer ronselen
Hoe het stemproces er in detail uit gaat zien is nu nog niet bekend. Maar het ‘ronselgevoelige’ stemmen in de finale verdwijnt in ieder geval van het toneel. Bij de komende editie wordt overigens al een duidelijke start gemaakt met het streven naar en meer zuivere uitkomst door een extra tussenmeting bij Intomart. Ster: ‘Dat zorgt voor een heldere verkiezing. Met deze extra tussenstap kiezen we voor een meting op criteria: de keuze van een representatief en onafhankelijk panel en dus de stem van het Nederlands publiek.’

Bezuinigen
De aanstaande Gouden Loeki, van 14 jan 2015, is de laatste editie die op televisie wordt uitgezonden. De primaire reden om te stoppen met de grote live uitzending op televisie is een opgelegde bezuiniging. Arian Buurman, directeur van Ster: ‘Het ministerie heeft ons gevraagd om - ondanks een uitstekende afdracht - uit solidariteitsoverwegingen met de publieke omroep te bezuinigen. In een lean en mean organisatie als de onze, zijn de mogelijkheden daartoe beperkt. Met een Gouden Loeki in nieuwe vorm, kunnen we geld besparen op een relatief dure televisieuitzending.’

Afscheid
Dat betekent geenszins dat de Gouden Loeki verdwijnt. Ster: ‘De Gouden Loeki blijft als dé publieksprijs van Nederland bestaan. De stem van het publiek, de ode aan reclame en het feest van de uitreiking blijven.’ De komende editie is de 20e Ster Gouden Loeki, ‘een fantastische mijlpaal’, zegt Buurman: ‘En een prachtig moment om met een hele mooie uitzending afscheid te nemen van de televisie.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie