TMG: opbrengsten in 2014 27,5 miljoen lager door daling advertenties en oplage

Het bedrijfsresultaat van de Telegraaf Media Groep (TMG) daalde van -10,3 miljoen euro in 2013 naar -31,4 miljoen in 2014.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit de zojuist bekendgemaakte jaarcijfers van het mediaconcern. De resultaten werden beïnvloed door een bijzondere waardevermindering bij Sky Radio Group van 40,9 miljoen euro door structureel lagere resultaten bij Radio Veronica, dat het marktaandeel sinds 2013 fors heeft zien dalen. Ook werd het resultaat in 2013 beïnvloed door 37,0 miljoen aan reorganisatiekosten.

De neergaande trend in de oplage- en advertentie-inkomsten zette door. Een stevig kostenbesparingsprogramma was niet voldoende om de daling in opbrengsten te compenseren. De opbrengsten van TMG daalden met 27,5 miljoen naar 514,9 miljoen. Hoewel het ebitda-resultaat verbeterde met 25 miljoen euro naar 46,1 miljoen, werd een slechter bedrijfsresultaat gerapporteerd. Daarmee werd een netto verlies geleden van 38,1 miljoen versus +€177,9 miljoen in 2013.

Oplage en advertenties
De oplage-inkomsten van TMG daalden met 6,4 miljoen euro (-2,3%) naar 273,7 miljoen (-3,6% in 2013). De advertentie-inkomsten uit printactiviteiten daalden bijna net zo hard als in 2013: -15,2% tegen -15,5% in 2013. De inkomsten uit digitale activiteiten daalden eveneens: -7,2% naar een totale opbrengst van 64,2 miljoen (2013: 69,2 miljoen), vooral veroorzaakt door het beëindigen van De Telegraaf webshop en de verkoop van enkele digitale activiteiten.

In 2014 namen de totale kosten, exclusief bijzondere waardeverminderingen, af met 52,5 miljoen (-10,1%). De besparingen kwamen grotendeels voort uit een reorganisatie die in 2013 was ingezet.

TMG Landelijke Media
De opbrengsten van TMG Landelijke Media daalden met 7,4%, vooral door de daling van de netto advertentie-inkomsten en een daling van de oplage van De Telegraaf.  Bij De Telegraaf groeiden de inkomsten uit digitale abonnementen met 71% en uit combi-abonnementen met 44%, maar die groei was onvoldoende om de daling in print te compenseren. De ebitda-bijdrage van TMG Landelijke Media daalde aanzienlijk.

Regionale dagbladen
Ook bij de regionale dag- en weekbladen van Holland Media Combinatie was er een daling van de totale opbrengsten: -6,0%. De ebitda-bijdragen van de regionale dagbladen stegen fors door de effecten van kostenbesparingen die grotendeels volgen uit een reorganisatie die in 2013 was ingezet. zijn verdere maatregelen aangekondigd om de uitgaven van de hoofdmerken Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad en De Gooi en Eemlander te versterken. Negen zondagstitels die onvoldoende bijdragen aan het resultaat worden afgestoten.

Sky Radio Group
De opbrengsten bij Sky Radio Group daalden met 3,0%. De daling is vooral het gevolg van de afname van de advertentie-inkomsten bij Radio Veronica door het gedaalde luistermarktaandeel. Eind 2014 was er een bijzondere waardevermindering van 40,9 miljoen op Sky Radio Group. Vanwege de restyling van Radio Veronica en de toegenomen concurrentie is sprake van structureel lagere verwachte toekomstige kasstromen. dat Sky Radio de doelstellingen van 2014 niet zou halen door onder meer een bonus die aan ex-directeur Philip Alberdingk Thijm was uitgekeerd.

Keesing
Keesing Media Group ontwikkelde zich positief. De opbrengsten uit puzzels en spellen stegen met 1,6%. Ook Keesing Media Group heeft te maken met verschuiving van papieren naar digitale consumptie. Mede door efficiency in de distributie en meer automatisering in de productie stegen de resultaten.

Personeel
Het aantal personeelsleden daalde in 2014 met 200 fte van 2.459 naar 2.259. Ook dit jaar komen er personeelsreducties, wijziging van competenties en flexibilisering van arbeidsinzet. Dat proces is nu gaande. Tegelijkertijd wil TMG investeren in medewerkers &;om de overgang naar een modern en slagvaardig mediabedrijf mogelijk te maken&;. Mede vanwege kostenreductieprogramma’s en reorganisaties in de afgelopen jaren is er stagnatie ontstaan op het gebied van talentontwikkeling en doorstroming binnen de onderneming.

Vooruitzichten 2015: Focus op kernactiviteiten
Ceo Geert-Jan van der Snoek: &;De afgelopen maanden zijn stappen gezet om de aanhoudende daling van de inkomsten te keren. De resultaten van 2014 en onze bevindingen tonen aan dat onze organisatie tempo moet maken om zich aan te passen aan het snel veranderende mediagebruik. Bij vrijwel alle bedrijfsonderdelen zijn de directieteams gewisseld. Met hen zijn plannen in uitvoering die gestalte geven aan de in december aangekondigde koers: focus op het kernbedrijf en de hoofdmerken. Onze kernactiviteit, het creëren en vermarkten van content, is onze kracht en daarop is onze focus voor de toekomst gericht.  Voor de niet-kernactiviteiten zijn we bezig de toekomst te bepalen, zoals in december al aangekondigd.&; Ook de drukkerijen zullen geen deel uitmaken van het kernbedrijf. 

Van der Snoek zegt dat het Telegraaf-concern de klanten, zowel onze lezers als onze adverteerders, sterker aan zich moet verbinden. &;We hebben een transitie ingezet om vanuit onze kracht naar duurzaam rendement te werken. Er zijn verdere aanpassingen aan de organisatie nodig en vernieuwingen op het gebied van distributie van onze content. Daar wordt met veel energie aan gewerkt. Door intensievere interne samenwerking en door het op korte termijn aangaan van cross-industry partnerships gaan we het perspectief van TMG verbeteren. Het jaar 2015 wordt vooral een jaar van transitie; een jaar van vernieuwingen, maar ook een jaar waar verdere kostenbesparingen onvermijdelijk zijn.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie