Premium

Hoe presenteert Nederland zich in Cannes?

Sinds drie jaar verenigen tientallen partijen zich in Cannes onder de noemer ‘Embassy of Dutch Creativity’. Belangrijkste doel: Nederlandse creatieven internationaal onder de aandacht brengen. Wat levert dat op?

Landgenoten die evenementen bezoeken in het buitenland, zoeken elkaar graag op. Denk aan het Holland Heineken Huis tijdens de Olympische Spelen, het New Dutch Wave-huis tijdens South by Southwest en - sinds drie jaar - de Embassy of Dutch Creativity in Cannes. Het zijn niet alleen ontmoetingsplaatsen voor Nederlanders, maar vooral een manier om de Nederlandse creatieve kennis en kunde te presenteren aan het buitenland. Samen staan we sterk, is de gedachte.

Holland Heineken Huis voor creativiteit
Kyra Roest, Head of Business van Burst en Vice President IAA Europe, vertelt dat zij een paar jaar geleden op het idee kwam om als Nederlandse creatieven iets gemeenschappelijks te doen. Ze trommelde de brancheorganisaties (ADCN, Dutch Digital Agencies, Dutch Digital Design, Orange Lions, Vea) op om een soort ‘Holland Heineken Huis voor creativiteit’ te organiseren.

Dankzij haar connecties met de IAA mocht de eerste ‘Embassy of Dutch Creativity’ in 2015 gebruikmaken van de locatie en faciliteiten van IAA Global. Die was, op initiatief van IAA Nederland, in 2015 ook voor het eerst officieel aanwezig. De Embassy telde 34 partners, waaronder Adobe, Heineken en bureaus als Achtung!, Dawn, Ogilvy en WeFilm, en mocht één dag van het IAA-programma vullen.

Twee doelen
De deelnemende bureaus betaalden – en betalen nog steeds - elk 1500 euro. Roest: ‘We hadden twee doelen: Amsterdam profileren als ‘creative capital’ en internationale accounts en talenten naar Nederland halen. Samenwerking met de IAA Global was handig, want dat zorgde voor meer internationaal publiek.’

Het initiatief trok dat jaar 75 internationale bezoekers, los van de 34 partners. Lode Schaeffer, creatief directeur van Embassy-partner Indie: ‘Cannes is de verzamelplek voor internationale creatieven en pers, het meest zichtbare podium. Het ondernemerschap van dit initiatief is waanzinnig - andere landen doen dit niet.’

Sommige deelnemers, waaronder Hazazah en Made.for.digital, zeggen dat ze daadwerkelijk contacten hebben gelegd met potentiële zakenpartners. Anderen haalden er 'niets concreets' uit. Jordi Romkema van Superhero Cheesecake licht toe: ‘De Embassy zat één dag in een cabana van Cannes zelf. Een wit hok, een beetje onzichtbaar, dus niet zo gek dat het niet stormliep. Maar ik zag zeker potentie.’

Langdurige relaties
Die potentie zagen ook de andere partners. Daarom was de Embassy in 2016 weer in Cannes, dit keer met 45 ambassadeurs en 25 partners. De Nederlanders mochten niet één, maar drie dagen van het IAA-programma vullen. Er kwamen ook meer buitenlandse bezoekers: 150. Tweemaal zoveel als het jaar daarvoor, maar nog niet zo veel als de organisatie zou willen.

Rogier IJzermans van Born05 vertelt dat de Embassy in 2016 vooral media-aandacht en contact met andere bureaus opleverde. ‘We hebben er geen nieuwe klanten door gekregen.’ Hetzelfde geldt voor Dawn, zegt Inge Ligthart. Toch doen beide bureaus ook dit jaar weer mee. Ligthart: ‘Dit soort initiatieven steunen we graag. Het is ook goed voor de onderlinge contacten.’

IJzermans sloot zich aan bij het collectief, omdat hij Dutch Digital Design en de presentatie van Nederland een warm hart toedraagt. ‘We blijven meedoen, omdat wij geloven in langdurige relaties. Dit soort ontwikkelingen gaan niet over één nacht ijs.’

Nederland als creatieve bestemming
Dick Buschman van Achtung!mcgarrybowen: ‘Wij doen vooral mee om de reputatie van Nederland als creatieve bestemming te verbeteren. Hoe meer opdrachtgevers, talent en bureaus zich in Nederland vestigen, hoe groter de kans voor iedereen om inhoudelijk en commercieel te groeien.’

Dit jaar pakken de partners het daarom anders aan. Los van de IAA, met steun van de Gemeente Amsterdam en Creative Holland. Die laatste partij steunt het initiatief met een strategische beurs van 50.000 euro. Jann de Waal van Creative Holland: ‘We helpen jaarlijks meer van dit soort consortia, bijvoorbeeld ook The New Dutch Wave. We steunen juist de Embassy omdat het een multidisciplinaire insteek heeft: het gaat niet alleen om marketing, maar ook om design, IT en productie.’

Naar het strand
Dankzij die extra steun heeft de Embassy dit jaar een betere locatie - Plage Long Beach - een uitgebreider programma (vier middagen) en een professionele organisatie. Romkema: ‘Dit jaar wordt uitbundiger en feestelijker. Gasten hoeven nu ook geen pas voor het Palais te hebben om binnen te komen, dat was voorgaande jaren wel zo.’

Concept & design identiteit: Jop Quirindongo - Lowres Creative Studio

Het collectief bestaat nu uit 35 ambassadeurs en 33 partners. Daaronder de gemeente Amsterdam (voor het eerst) en de Nederlandse ambassade in Frankrijk (voor de tweede keer). Innovatie-attaché Eric van Kooij: ‘Via dit initiatief kunnen we de samenwerking tussen Nederland en Frankrijk versterken. Vorig jaar was de Embassy in Cannes inspiratie voor een event rondom digital design in Parijs.’

Wat dit jaar oplevert moet nog blijken, maar de betrokkenen zijn overtuigd: het wordt groter dan ooit. De Waal: ‘Internationaal zakendoen gaat over vertrouwen, en vertrouwen kost tijd.’

Nederlanders in Cannes
Jaarlijks reizen namelijk zo’n 500 tot 700 Nederlanders naar het Cannes Lions Festival. Dat is een schatting op basis van de belangstelling de Oranjeborrel, het jaarlijks terugkerende event waarvoor de Nederlandse Cannes-gangers. Kaartjes voor die Oranjeborrel zijn populairder dan de entreebewijzen voor het festival zelf. Volgens Orange Lions (de club die Cannes Lions vertegenwoordigt in Nederland) koopt slechts een deel van de Nederlandse bezoekers een kaartje voor het Palais, waar de inspiratiesessies en awardshows plaatsvinden. Hoeveel het er precies zijn mag de organisatie niet zeggen, maar meerdere bronnen bevestigen dat het gaat om niet meer dan twee- tot driehonderd kaartjes.

Een kaartje is dan ook een flink investering: een reguliere toegangskaart voor een week kost 3000 euro. Cannes-expert Leendert Mulder, die al achttien jaar evenementen in Cannes organiseert en medeoprichter is van Orange Lions: ‘Mensen gaan soms maar een paar dagen en vinden het dan veel te prijzig. Cannes is al zo duur, je betaalt al gauw acht euro voor een glas wijn. Het blijven toch Nederlanders. Nemen het liefst hun eigen aardappelen mee.’

MassiveMusic Party
Mulder regelt ook de productie van de MassiveMusic Party, dat bekend staat als hét Cannes-feest. Dit evenement wordt weliswaar georganiseerd door Nederlanders, maar het is geen ‘Hollands feestje’. Mulder: ‘Ik denk dat de meeste mensen wel weten dat Massive een Nederlands bedrijf is, maar het feest is vooral goede marketing voor het merk MassiveMusic. Niet zozeer voor Nederland.’ Sinds een paar jaar is MediaMonks partner. Een slimme zet, volgens Mulder. ‘Ik denk dat dat het Hilversumse productiebedrijf mede heeft geholpen om internationaal bekend te worden.’

Allemaal mooi en aardig, maar zo’n feest kost natuurlijk wel een lieve duit. Te veel voor de meeste Nederlandse bureaus. Moos Lamerus van MassiveMusic vertelt dat het volledige marketingbudget van het bedrijf opgaat aan het feest in Cannes. ‘En dat is het meer dan waard.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie