Merken die verdwijnen (5): Cor Molenaar over Airmiles

Wat wordt overbodig, welk merk is rijp voor een overname en wie kan het simpelweg niet meer bijbenen?

'Verdwenen Merken' auteurs Richard Otto en Robbert van Loon blikken ditmaal vooruit. Branchegenoten geven hun visie op merken waarvan zij verwachten dat deze verdwijnen. In deze aflevering: retailspecialist Prof Dr. Cor Molenaar over Airmiles.  

Molenaar: Airmiles is in Nederland in 1994 met veel tromgeroffel begonnen, zorgen om privacy en oneerlijke concurrentie maar het collectieve spaarprogramma werd massaal omarmd, De oprichters van het eerste uur, Albert Hein, ABN, KLM en later V&D boekten extra omzetten. Een grote populariteit van het spaarprogramma en een duidelijke koopvoorkeur van klanten.

Later kwam de teleurstelling, het wel erg lang duurde om te sparen voor een gratis vliegticket, populaire bestemmingen zaten vaak vol zaten en de prijzen van Ryanair of Easyjet waren eigenlijk veel aantrekkelijker. De consument werd minder enthousiast, het concept werd aangepast met gratis artikelen, maar de berg niet ingeleverde airmiles hoopten zich op. Daarna kwam internet nog met goedkope aanbieders waarbij sparen niet nodig was.

Airmiles is niet meer het succesprogramma van de jaren negentig, kopers willen lage prijzen, boter bij vis en dat kan allemaal op internet of bij de vele vormen van uitverkoop. Airmiles is geen pré meer bij aankopen. Er wordt hooguit nog gespaard uit gewoonte. De aandeelhouders van Loyalty Management Nederland zitten met miljoenen gespaarde airmiles, wat doe je daar nog mee? Het zal niet lang meer duren voordat daar een (fiscale) oplossing voor gevonden wordt, Airmiles is door de tijd ingehaald. Klanten willen geen langdurig spaarprogramma meer, online en offline is het boter bij de vis. Door internet weet de koper precies waar deze koopjes zijn. Het einde van Airmiles nadert.' 

Lees ook:



 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie