Premium

Dit zijn de vijf beste reclameregisseurs van Nederland

Adformatie stelde twee top-tienen samen: één met reclameregisseurs en één met regietalenten. Vandaag de nummers 5 tot en met 1 bij de reclameregisseurs.

5. Mischa Rozema (1971)

Liep als twintiger bij MTV in New York rond en droomde van de indie cinema. Zijn voorbeelden waren Tomato http://www.tomato.co.uk in Londen, Stanley Kubrick en Johan Cruijff. Is medeoprichter van PostPanic en tegenwoordig veelvuldig in Hollywood om z’n scifi-film Sundays te realiseren.

Anderen over Mischa Rozema:
‘De fantasie en futuristische kijk die uit zijn brein komen zijn grenzeloos. Hij blijft me verbazen met alles wat er binnen PostPanic gebeurt.’
‘Mischa’s notebook is legendarisch. Daarin zag je wat er allemaal in z’n brein gebeurde. Sundays stond er letterlijk in. Hij wist precies wat hij wilde. Tot in detail.’

Sundays

OFFF Barcelona 2011 Main mindblowing titles

 

4. Jeroen Annokkeé (1973)

Werkte met producer Robbert Aschermann samen bij Czar, voordat ze in 2015 hun eigen productiemaatschappij Annomann begonnen. Won naast Loekies en Lampen met Suiker http://annomann.nl/portfolio/suiker-short-film in 2011 de Méliès d’Or voor de beste Europese korte film.

Anderen over Jeroen Annokkeé:
‘Hij heeft superhumor en -timing. En z’n casting is hilarisch. Hij heeft een uitgesproken eigen stijl.’
‘Jeroen creëert typische typetjes, die het – bbuizend op de bank – zeer goed doen bij een koffie en sprits.’

 


Hoe dan?! 


 Pearle Sale
 

3. Johan Kramer (1964)

Begon als copywriter, werkte onder meer voor Chiat/Day London en was medeoprichter van KesselsKramer,  waarna hij zich toelegde op regie. Volgens zijn productiemaatschappij Halal is Jan Kramer (zoals hij eigenlijk heet) ‘een geweldige storyteller met een voorliefde voor visuele documentaire formats’.

Anderen over Johan Kramer:
‘Altijd in het nu, scherp en met een eigenzinnige visie op de wereld. Waarbij hij nooit het menselijk oog verliest en zijn voorliefde voor het individu – en als het even kan voetbal – etaleert.’
‘Eigenzinnig in de meest positieve zin van het woord. Johan is al vele jaren relevant en altijd vernieuwend.’

Eneco – Farewell Old World
 

Bye Bye Super 8

 

2. Bart Timmer (1973)

Begon na de Filmacademie als junior bij Czar. Behoort nu volgens zijn productiemaatschappij Czar ‘bij de absolute top van Nederland, en ver daarbuiten’. Wordt gezien als de ongekroonde koning van de komediefilms.

Anderen over Bart Timmer:
‘Super-super-steady, heel zeker, en een zeer gedegen vakman, die meer dan waar geeft voor je geld.’
‘Pietje precies, alles tot de millimeter uitgedacht en even verzorgd. Met altijd een ijzersterke cast.’

Volkswagen Horses
 

Canal Digital

 

1. Matthijs van Heijningen jr. (1965)

Zoals Johan Cruijff opgroeide op het terrein van De Meer, werd Matthijs van Heijningen jr. (1965) als zoon van een filmproducent grootgebracht op de set. Hij studeerde nog even rechten in Amsterdam (een ‘black-out’), voordat hij met vrienden IJswater Films oprichtte. Al snel kwam hij erachter dat het produceren van speelfilms wat minder spannend was, dan het zelf maken ervan. En al snel begon hij te flirten met het regisseren van commercials, omdat er veel meer budget was. In reclamefilms kon je zoveel meer maken. En veel vaker. Alles was mogelijk!

Hij klopte aan bij Czar, ontmoette daar producent Saskia Kok, met wie hij enkele jaren later Bonkers oprichtte – en na zeven vette jaren, waarin hij onder andere de legendarische Parade voor Delta Lloyd / TBWA Amsterdam maakte en The Sculptor voor Peugeot / Euro RSCG Milan, vertrok hij naar LA.

Daar regisseerde hij de horrorfilm The Thing (2011) en groeide hij uit tot een van de beste reclameregisseurs ter wereld: voor Canal+ The Bear won hij een film Craft Grand Prix in Cannes in 2012 en dit jaar nog maakte hij de beste / grappigste Superbowl-commercial (Hero’s Journey) voor Kia. Inmiddels woont Van Heijningen weer in Amsterdam. Gelauwerd en meer ervaren dan ooit.

In het interview dat morgen verschijnt, vertelt de regisseur wat zijn volgende move wordt.

Anderen over Matthijs van Heijningen jr.:
‘Matthijs is de enige Nederlandse reclameregisseur die het echt gemaakt heeft in Amerika. Hij is de Nederlandse humor in feite ontstegen.’
‘Matthijs heeft het gemaakt van “kleine jongen” bij CCCP tot “grote jongen” in LA. Hij is iemand die recht op zijn doel afstevent, precies weet wat hij wilt en hoe hij dat voor elkaar krijgt. Hij maakt eigenlijk de allerbeste speelfilms op reclamelengte.’

Canal+ The Bear
 

Kia

Morgen verschijnt een interview met Matthijs van Heijningen jr. op Adformatie.nl.

De nummers 10/6 staan hier


Nils Adriaans vroeg een aantal kenners (onder wie Erik Verheijen, Sybrig Andringa, Ralph de Haan en enkele anderen die liever anoniem wilden blijven) hem te helpen om een top 10 van reclameregisseurs samen te stellen. Behalve dat dit een ‘gewogen’ top 10 opleverde, kwamen er ook steevast filmtalenten ter sprake – talent is immers sexy. Vandaar dat we ook top 10 Reclameregietalenten hebben gemaakt. 
De nummers 10/6 reclameregietalenten staan hier
5/1 hier

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie