Bureaus & Accounts

Tempo-Team blijft achter ‘Tinder-achtige’ pitch staan

Maarten Hafkamp, redactie | 25 februari 2016, 11:52

Ondanks de felle kritiek van verschillende bureaus gaat Tempo-Team door met de procedure.

Dat laat communicatiemanager Joost Heeroma van Tempo-Team weten.

In december meldde Tempo Team op zoek te gaan naar een nieuw reclamebureau na een jarenlange samenwerking met TBWA\Neboko. Deze pitch moet op een andere manier tot stand komen. Tempo-Team nodigde geïnteresseerden uit voor een kennismaking, die ze ‘naar eigen smaak’ mochten invullen.

De VEA riep daarop haar leden op niet mee te doen aan 'dergelijke pitches' die directeur Cees Wijnnobel omschreef als 'ongeleide ongebreidelde beauty contest'.

De deadline voor inschrijving is inmiddels geweest en 21 bureaus zijn op de koffie gekomen bij Tempo-Team. Vandaag plaatste Adformatie een blog van Ivo Roefs, co-ceo van DDB & Tribal Amsterdam, over deze veelbesproken pitch. Zijn bureau stapte tussentijds uit het proces.

’21 mannen die voor 1 meisje gaan’
Hij krijgt veel bijval van branchegenoten en bureaudirecteuren. TBWA’s Darre van Dijk zegt: ‘Een vreemde ontmoeting met alle dates die ook ons dezelfde conclusies deed trekken. Mooi verwoord.’

Edgar Molenaars van Ogilvy & Mather Amsterdam: ‘Je hebt het absurdisme van dit traject mooi verwoord Ivo. Het blijft schokkend dat zoveel bureaus, inclusief toonaangevende, zich hebben ingelaten met deze Swinger-achtige vorm van dating dat door dit A-merk is georganiseerd. Ik had gehoopt dat meer collega's uit onze branche zich achter de VEA-oproep zouden scharen in het belang van onze complete industrie.

En Fred Moolhuijsen (BBA): ‘Well said Ivo! Wat een treurigheid. 21 mannen die voor 1 meisje gaan. Zegt veel over die 20 die nu overblijven. Hoe wanhopig kun je zijn.’

Tempo-Team krijgt ook bijval. Bijvoorbeeld van Rik Heijmen van Kokoro (zijn bureau deed overigens niet mee aan de pitch) die het ‘moedig’ van de adverteerder noemt ‘om de gebaande paden te willen verlaten’.

‘Jammer’
Joost Heeroma van Tempo-Team: ‘Jammer dat Ivo het zo ziet. Wij zijn in de overtuiging dat we op deze wijze het beste voor Tempo-Team kunnen selecteren. Tussentijds uit het proces stappen is aan de bureaus zelf. We zijn blij dat er ook een groot aantal bureaus is dat heeft aangegeven verder te gaan.’ 

 

Over de auteur

Maarten Hafkamp

Reacties op dit artikel (7)

Avatar

Youssef

(25 februari 2016, 16:52)

Als ik het goed begrijp. Zijn er na een negatief advies van de VEA toch gerenommeerde bureau's even een "kijkje" wezen nemen. Dan is het nu wel erg makkelijk om te slaan met dezelfde stok. Dit wist je van tevoren.

Avatar

Ben

(26 februari 2016, 10:32)

Iemand in de positie van Joost Heeroma mag geacht worden de bureauwereld voldoende - nee, zelfs goed - te kennen. Dan hoef je je gebrek aan kennis daarvan niet op zo'n onprofessionele, 'kijk ons nou eens creatief zijn' - manier te verdoezelen. Veel vorm, weinig inhoud.

Avatar

Harry Stamps

(26 februari 2016, 11:31)
http://afact.nl

Voor een klant van ons zoeken we nog wat personeel. Als we daarvoor 21 uitzendbureaus zouden benaderen, is dat nogal inefficiënt. We hebben een voorselectie gemaakt en toen 3 uitzendbureaus benaderd voor een voorstel. Zo doen wij dat!

Avatar

Henny Nieuwenhuis

(26 februari 2016, 11:51)

Aan de andere kant is het ook maar net wat Tempo team van dec bureau's verlangt te doen. ( of wat ze zelf menen te moeten doen). Ik herinner me nog de eerste keer, dat Randstad onder leiding van de heer Goldschmeding bij PPGH langskwam om "een kopje koffie te drinken". "we geen geen verstand van bureau's uitzoeken, wel van mensen aannemen". "Doet u maar of dit een sollicitatie gesprek is".

Avatar

Humphry Stuffertz

(26 februari 2016, 12:45)

Wat een commotie om een klant die een nieuw bureau zoekt en afwijkt van de gebaande paden. Chapeau voor die klant zou ik zeggen. En wat betreft Tinder volgens mij moet je je eerst registreren bij Tinder en dan kun je "aan de slag" En als het na contact niets is dan haak je af..... simpel en welkom in de wereld van nu en morgen.

Avatar

erik@etfriends.nl

(26 februari 2016, 14:05)

Gelukkig zijn er ook voldoende voorbeelden van adverteerders die het aan bod van bureaus wel kennen of efficiënt leren kennen alvorens tot nadere kennismaking over te gaan. Ze weten ook op basis waarvan ze kiezen. Ze hoeven niet te vervallen in een dergelijke zinloze oppervlakkige tijd en geldverslindende beauty contest. Als iemand denkt op deze manier tot een goed keuze te komen, wens ik hem veel succes. Het is bijna een garantie voor een slecht keuze. De betere bureaus doen er niet aan mee of trekken zich snel terug.
@ Ivo: complimenten.

Avatar

Anoniem

(26 februari 2016, 16:07)

Ik ben verschrikkelijk benieuwd hoe de brache-organisatie van tempo Team hier over denkt: de ABU. Volgens mij zijn zij namelijk helemaal geen voorstander van tenders met een open einde en een open inschrijving.

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Tempo-Team

Meer in channel Bureaus & Accounts

Blijf op de hoogte
Adfo Events
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs